حسین امیرعبداللهیان:

اعتدال با اسلحه؛ راهکار آمریکا و عربستان در سوریه!

اعتدال با اسلحه؛ راهکار آمریکا و عربستان در سوریه!
دوشنبه 11 مرداد 1395 - 12:28

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به ادامۀ تلاش آمریکا و عربستان برای تسلیح گروه‌های معارض در سوریه، مسلح کردن معارضۀ معتدل را از جوکهای جدید تاریخ معاصر توصیف کرد.

حسین امیرعبداللهیان در برنامۀ "من طهران: شبکۀ خبری العالم در خصوص طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران دربخشی از قطعنامۀ سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گرفت، سال گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا، در نیویورک دو بار در جسله ای که ما بودیم اعلام کرد قطعنامه‌ای که امروز در شورای امنیت به تصویب می‌رسد همان روح حاکم بر طرح چهار ماده‌ای سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.
امیرعبداللهیان افزود: کری درسخنرانی خود پس از تصویب قطعنامه نیزهمین جمله را تکرار کرد، اما در سوریه چه اتفاقی افتاد، وقتی دیدند توازن قدرت به نفع بشار اسد است، تصمیم گرفتند مجددا قدری از راهکار سیاسی فاصله بگیرند، به تعبیر خود، معارضهِ به اصطلاح معتدل را مسلح کنند که از جوکهای جدید تاریخ معاصر است که معارضه معتدل مسلح می شود، چه اعتدالی با اسلحه در یک کشور ایجاد می شود.
امیر عبداللهیان افزود: از وقتی که اینها آمدند، شاهد وضعیتی هستیم که درسه چهار ماه گذشته در سوریه حادث شده است دلیل اینگونه اقدامات نیزبه خاطر این است که می خواهند با استفاده ابزاری از گروههای مسلح بی‌مسئولیت و تروریست ها، آنها را عاملی برای اعمال فشار بر بشاراسد و تغییر وضعیت در سوریه قرار دهند.
* آمریکا و عربستان می خواهند بجای مردم سوریه تصمیم بگیرند
وی گفت: برخی از بازیگران در سوریه ازجمله آمریکا و عربستان سعودی به دنبال ایجاد تغییر درسوریه، ازجمله تغییر رئیس جمهوری این کشور و به دنبال این هستند که به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند، و به دنبال این نیستند که ازطریق تغییر سیاسی نظرمردم حاکم شود بلکه در صدد تحقق اهداف خود هستند.

* آمریکا به دنبال تسلیح مخالفان و براندازی نظام سوریه بوده است
امیرعبداللهیان افزود: فراموش نکنیم درنشست به اصطلاح دوستان سوریه درتونس هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت امریکا به هنگام خروج از جلسه اعلام کرد تنها راه برای سرنگونی بشار اسد مسلح کردن مخالفین اسد است یعنی وزیرخارجه آمریکا  تشویق کرد که سوریه در مسیر مسلح شدن گروه‌های مختلف، حمل سلاح و تخریب بیافتد تا بشاراسد را سرنگون کنند.
* همسو بودن مواضع عربستان با آمریکا درباره تجهیز مخالفان
امیر عبداللهیان افزود: سعود الفیصل وزیرخارجه وقت عربستان نیز زمان بیرون آمدن از جلسه همین پیام را داد و به صراحت اعلام کرد، که عربستان با تجهیز معارضه سوریه از آنان حمایت می‌کند، این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران راه حلی سیاسی به دبیر کل سازمان ملل ارایه داد، این راه حل سال گذشته تبدیل به قطعنامه‌ای در سازمان ملل و تصویب شد.
امیرعبداللهیان با اشاره به جنگ 33 روزه، گفت: متاسفانه در آن مقطع شاهد بودیم که برخی دولتهای عربی وظیفه انسانی، اسلامی و عربی خود را در قبال ملت مظلوم فلسطین مورد توجه قرار ندادند.
* ارتباط سرویس‌های امنیتی سعودی با تل‌آویو از زمان جنگ 33 روزه
وی افزود: از همان زمان بحث‌هایی مطرح بود که برخی سرویسهای امنیتی به ویژه در عربستان سعودی ارتباطات پنهانی را با برخی عناصر امنیتی تل آویو برقرار کردند.
امیر عبداللهیان تصریح کرد: در آن زمان، از افرادی همچون رئیس وقت سرویس امنیتی و از افرادی همچون ترکی الفیصل به عنوان رابط این ارتباطات سخن گفته می‌شد.
* ارتباط پنهانی تجاری رژیم صهیونیستی با عربستان
وی افزود: در عین حال، اطلاعاتی در سطح منطقه عربی وجود داشت که تایید می‌کرد علاوه بر ارتباطات امنیتی و پنهان، برخی ارتباطات پنهان تجاری و بازرگانی بین عناصری از رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی جریان پیدا کرده است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: من خودم در زمانی که آقای سعود الفیصل همچنان وزیر امور خارجۀ عربستان بود، سفر دوجانبه‌ای را حدود چهارماه قبل از فوت وی به عربستان انجام دادم، و آقای سعود الفیصل در منزل شخصی خودش از من استقبال کرد، و گفت وگوهای مفصلی را درباره مسائل منطقه با وی داشتیم و هدف از گفت‌وگوها این بود که دستور کاری فراهم شود و مقدمه‌ای باشد برای سفر جناب آقای دکتر ظریف به عربستان سعودی.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در آنجا یکی از موضوعات جدی مورد بحث ما، مسئله فلسطین بود و در آنجا با صراحت به آقای سعود الفیصل گفتم که متاسفانه تحولات منطقه و اقدامات محور آمریکا و رژیم صهیونیستی و گسترش تحرکات جریان انحرافی در جهان اسلام و جهان عرب به عنوان تروریسم تکفیری باعث شده است که فلسطین از محور توج‌هات جهان اسلام خارج شود و در حاشیه قرار بگیرد.
امیر عبداللهیان افزود: من به سعود الفیصل گفتم که گفته می شود برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی هم ارتباطات پنهانی را با برخی از مقامات رژیم صهیونیستی دارند، البته آقای سعود الفیصل در آن مقطع علاقمند نبود که در این مورد صحبت کند، و سعی کرد که در گفت‌وگوی دیپلماتیک با من از حمایت از فلسطین صحبت کند؛ اما من درخصوص انتقادهایی که به عربستان سعودی وارد بود، مطرح کردم؛ حداقل در عدم دفاع قوی از فلسطین در مقطع کنونی.
* امروزه شاهد علنی شدن ارتباطات با رژیم صهیونیستی هستیم
وی گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی از این ارتباطات علنی می شود و این به نظر من، یک خطر جدی برای جهان اسلام و جهان عرب و برای ثبات و صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا است، که همه ما در این منطقه زندگی می کنیم.
* خطاهای راهبردی عربستان در منطقه باید اصلاح شود
امیرعبداللهیان اظهار داشت: اگر این خطای راهبردی عربستان سعودی اصلاح نشود، در کنار خطای راهبردی عربستان در حمله به یمن و در کنار خطای عربستان در لشکر کشی نظامی به بحرین و در کنار خطای عربستان در استفاده ابزاری از تروریست‌ها در عراق و سوریه، می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای منطقه از جمله عربستان سعودی داشته باشد.
* منطقه نیازمند رفتارهای سازندۀ عربستان سعودی است
دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: امیدوار هستیم که مقامات عربستان سعودی بویژه حاکمان جدید این کشور رویکرد خودشان را در منطقه از رویکرد صرف امنیتی و نظامی به رویکرد مبتنی بر راه حل سیاسی در کمک به ثبات و امنیت منطقه قرار بدهند. امروز منطقه نیازمند رفتارهای سازندۀ عربستان سعودی است.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در دفاع از فلسطین سیاستی صریح و شفاف و روشن است. ما در عالی ترین سطح با صدای بلند اعلام کرده این که در جنگ 33 روزه در لبنان در کنار مردم و ارتش و مقاومت در لبنان بوده ایم. در جنگ 22 روزه و پس از آن جنگ 51 روزه در غزه، جمهوری اسلامی ایران -در چارچوب حقوق بین الملل و دفاع مشروع- با تمام توان به حمایت معنوی خود از ملت مظلوم فلسطین و به کمک هایی که فلسطین نیاز داشت، اقدام کرد.
* در موضوع فلسطین، هیچ تعارفی با هیچ طرفی نداریم
وی افزود: لذا در موضوع فلسطین، ما هیچ تعارفی با هیچ طرفی نداریم. در موضوع نامشروع بودن رژیم صهیونیستی، موضع صریح جمهوری اسلامی ایران است؛ صرف نظر از اینکه ممکن است لابی صهیونیستها در ایالات متحده آمریکا یک لابی قوی باشد، این کمکی به عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی برای ما نخواهد کرد، و باعث هیچ تغییری در رویکرد جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.
* باید در برابر عادی سازی روابط عربستان با "اسرائیل" ایستاد
حسین امیر عبد اللهیان با بیان اینکه علنی شدن روابط مقامات سعودی با رژیم صهیونیستی برای جهان اسلام و عرب باور کردنی نیست، گفت: «همه کشورهای عربی و اسلامی باید مانع عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل شوند».
وی همچنین، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم دیپلماتیک و پارلمانی را برای جلوگیری از مشروعیت بخشی به اسرائیل از سوی عربستان در دستور کار قرار خواهد داد.
* حمایت از واکنش مقاومت به عادی سازی روابط عربستان با "اسرائیل"
امیر عبد اللهیان در پاسخ به اینکه واکنش گروه‌های فلسطینی به این اقدام عربستان چه خواهد بود، گفت: «این را باید از این گروه‌ها پرسید اما هر گونه اقدام گروه‌های مقاومت فلسطین که در چارچوب راهبرد مقاومت برای دفاع از مردم فلسطین و ممانعت از مشروعیت یافتن رژیم صهیونیستی انجام شود، می‌تواند مورد تایید تهران قرار گیرد».
* عربستان و انگلیس؛ مانع تحقق خواسته‌های مردم بحرین
امیر عبد اللهیان که سه سال مسولیت سفارت ایران در بحرین را بر عهده داشته است، دربارۀ وضعیت کنونی بحرین گفت: «مخالفان حکومت بحرین منطقی‌ترین درخواست‌ها را داشته‌اند اما دخالت‌های عربستان و انگلستان در این کشور مانع تحقق خواسته های مشروع مردم است».
* اقدامات حکومت بحرین نشان دهندۀ اوج درماندگی آن است
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه رژیم بحرین دموکرات ترین مخالف خود یعنی شیخ علی سلمان را زندانی کرده است؛ لغو تابعیت آیت الله عیسی قاسم را یادآوری کرد و گفت: «رژیم بحرین در حالی تابعیت ایشان را لغو کرده است که اسناد تاریخی نشان می‌دهد حضور ایشان در بحرین بسیار قدیمی تر از حضور خاندان آل خلیفه در بحرین است».
امیرعبداللهیان تأکید کرد که اقدامات رژیم بحرین در سرکوب، بازداشت و لغو تابعیت مخالفان، نشان‌دهندۀ بحران جدی درون این رژیم است.
* راه حل بحران بحرین
امیرعبداللهیان دخالت نظامی عربستان در بحرین را یک اشتباه استراتژیک دانست و گفت: «حکومت بحرین سرانجام باید مطالبات حداقلی مردم این کشور را مورد توجه قرار دهد و یک گفتگوی ملی مؤثر میان دولت و مخالفان ترتیب دهد که مبنای حل بحران قرار گیرد».
وی افزود: «با وجود این اگر حکومت بحرین با مخالفان گفتگو کند، این بحران به سوی حل شدن پیش خواهد رفت».
* طرح ایران برای حل سیاسی بحران سوریه
امیر عبداللهیان درخصوص طرح قبلی ایران برای حل بحران سوریه، در سایه تحولات کنونی این کشور اظهار داشت: یکی از محورهای طرح مذکور، گفت وگوی ملی بین همه طرفهای سوری بود، حتی این نشست را جمهوری اسلامی ایران با دعوت ازمعارضین و نمایندگان جامعه مدنی اعم از زنان، حقوقدانان، وکلا، سیاسیون و معارضه در تهران انجام داد.
* بازیگران اصلی خارجی به دنبال ناامن کردن سوریه
وی افزود: جمعیتی در حدود 180 نفرازبخش های مختلف سوریه و نمایندگانی از دولت سوریه برای گفت وگو در تهران دورهم جمع شدند اما درآن مقطع برخی از بازیگران اصلی خارجی درسوریه فقط به دنبال ناامن کردن سوریه وتغییر بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور بودند.
* از اقدامات سازمان ملل حمایت می‌کنیم
وی با اشاره به حضور دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه درتهران و گفت وگوهایی درباره تمرکز بر راه حل سیاسی درسوریه خاطرنشان کرد: ما از اقدامات سازمان ملل که در چارچوب خرد، منطق و کمک به مردم سوریه است، حمایت می کنیم.
* با صدای بلند اعلام می کنیم؛ اسد رییس جمهور قانونی سوریه است
معاون امور بین‌الملل رئیس مجلس ایران افزود: مایلم با صدای بلند اعلام کنم از نظر جمهوری اسلامی ایران، بشار اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه است، و ایران به حمایتهای جدی خود از مردم سوریه کما کان ادامه می دهد و ارتباط با معارضهِ معتقد به راهکار سیاسی در سوریه را یک اصل مهم برای خود می داند.
* هیچکس حق ندارد به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران معتقد است هرگونه نشست بین المللی و هرگونه ابتکار سیاسی فقط و فقط باید زمینه را برای مردم سوریه جهت تصمیم گیری برای آینده فراهم کند.هیچ کس نه آمریکا نه عربستان نه قطر و نه ایران و هیچ کشور دیگری حق ندارد به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد همه ما باید به مردم سوریه  کمک کنیم و به قانون اساسی سوریه و انتخاب مردم این کشور احترام بگذاریم.

پربیننده ترین خبرها