فارین پالیسی فاش کرد:

هرآنچه که از نقش عربستان در 11 سپتامبر نمی‌دانیم!

هرآنچه که از نقش عربستان در 11 سپتامبر نمی‌دانیم!
دوشنبه 11 مرداد 1395 - 14:25

برخلاف اطلاعات طبقه بندی شده حادثه 11 سپتامبر که به تازگی منتشر شده است، عربستان همچنان مدعی است که هیچ ارتباطی با این حمله ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فارین پالیسی در گزارشی دربارۀ صفحه‌های حذف شده از گزارش حملات 11 سپتامبر، به ارتباط احتمالی برخی از عاملان این حمله و افراد نزدیک به دولت عربستان سعودی، اشاره کرد. با این حال این ارتباط به طور مستقل قابل تایید نیست.
فارین پالیسی تأکید کرد، پس از گذشت بیش از 13 سال از انتشار گزارش تحقیقات کنگره در مورد حوادث مربوط به حملات 11 سپتامبر، 28 صفحه جنجالی حذف شده در مورد دخالت عربستان در این حملات منتشر شد.
این بخش حذف شده شامل صفحات 415 تا 443 است.
کاملا مشخص است که این صفحات برای جلوگیری از خشم خانواده سلطنتی عربستان منتشر نشد؛ زیرا این صفحات برای خانواده سلطنتی عربستان مخرب و ویرانگر هستند:
صفحه 415: در آمریکا برخی از ربایندگان هواپیماها در حادثه 11 سپتامبر با کسانی در تماس بودند که با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، که آنها را پشتیبانی و حمایت می‌کردند... دستکم دو نفر از این افراد، افسران اطلاعاتی عربستان بودند.
صفحه 417: یکی از افرادی که در این صفحات به عنوان حامی مالی 2 تن از هواپیماربایان حادثه 11 سپتامبر شناخته شده، اسامه بسنان است. وی پس از مدتی در سفری به «هوستون» در سال 2002 از یکی از اعضای خانواده سلطنتی در عربستان پول قابل توجهی دریافت کرد.
صفحه 418: اف بی آی، از یکی دیگر از یکی از شهروندان عربستانی که روابط نزدیکی با خانواده سلطنتی عربستان دارد، تحقیقات ضد تروریستی به عمل آورد.
صفحه 418 و 419: در دفترچۀ تلفن «ابو زبیده» سرکردۀ دستگیر شده القاعده، شماره‌های تلفن شرکت‌های امنیتی وجود داشت که محل اقامت شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا را در ایالت «کلرادو» مدیریت کرده بودند.
صفحه 421: شواهد مورخ دوم ژوئیه 2002 نشان می دهد از این تروریست‌ها در داخل دولت عربستان سعودی حمایت‌هایی شده است.
صفحه 426: همسر بسنان از شاهزاده خانم «حیفا بنت سلطان» همسر سفیر عربستان سعودی پول دریافت کرده بود.
صفحه 436: «دیوید اوفهاوسر» مشاور وزارت خزانه داری آمریکا شهادت داد که دفاتر موسسه خیریه الحرمین عربستان در تماس قابل توجهی با افراط گرایان هستند. مقامات سیا همچنین شهادت دادند که آنها در مورد تحقیقات شان از الحرمین در حال پیشرفت بودند و دفتر مرکزی آن در حمایت از تروریسم همدست است، و در عین حال سوالاتی را در مورد شاهزاده «نایف» وزیر کشور وقت عربستان برانگیخته است.
به دنبال انتشار گزارش 28 صفحه ای در مورد جزئیات حمایت مالی مقامات عربستان از هواپیماربایان، انکار مقامات عربستان به شکل فزاینده ای غیر قابل پذیرش می شود.
روز جمعه «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در نشست خبری در سفارت عربستان در شهر «واشنگتن» گفت: «مسئله اکنون تمام شده است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش این کشور پادشاهی را تبرئه کرد یا خیر، پاسخ داد: «کاملا نه.»

با این حال در گزارش محرمانۀ حملات 11 سپتامبر هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن سران سعودی در این حملات ارائه نشده است.

پربیننده ترین خبرها