شرط صهیونیست هابرای اعزام سفیر به ترکیه

شرط صهیونیست هابرای اعزام سفیر به ترکیه
سه شنبه 12 مرداد 1395 - 10:36

العالم - رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تا زمان تصویب موافقت نامه تل آویو- آنکارا درباره عادی سازی روابط در مجلس ترکیه و لغو دادخواست های نظامی علیه نظامیان اسرائیلی ، سفیر خود را به آنکارا اعزام نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از فلسطین الیوم رادیو رژیم صهیونیستی  گزارش کرد که تعیین سفیر جدید اسرائیل در ترکیه تا زمان تصویب قانونی در پارلمان این کشور مبنی بر لغو تمامی دادخواست های قضایی علیه سربازان و افسران ارتش اسرائیل در خصوص قضیه کشتی مرمره آبی، به تعویق افتاده است.

بر اساس این گزارش، قرار بود فردا چهارشنبه کمیته عزل و نصب های وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای تعیین سفیر جدید این رژیم در ترکیه نشستی برگزار کند که به تعویق افتاده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه در دیدار با جمعی از خبرنگاران سیاسی در قدس اشغالی پیش بینی کرد که پارلمان ترکیه بزودی به توافق آشتی با رژیم صهیونیستی رأی خواهد داد و این توافقنامه نیز بر لغو دادخواست قضایی علیه افسران و سربازان ارتش این رژیم که در قضیه حمله به کشتی مرمره آبی دست داشتند، تاکید دارد.

ترکیه و رژیم صهیونیستی اخیرا توافقنامه آشتی را امضا کرده و به 6 سال قطع روابط دیپلماتیک که به دنبال حمله کماندوهای صهیونیستی به کشتی امدادرسانی ترکیه در آبهای غزه بوجود آمد، پایان دادند.

این توافقنامه شامل 8 بند است که از جمله آن بازگشت سفیر رژیم صهیونیستی به آنکارا پس از گذشت 6 سال است که این امر اجرای بسیاری از ماموریت ها به خصوص بخش مربوط به کشورهای عربی و اسلامی که ترکیه را دروازه مهم خود می دانند، تسهیل می کند.

به موجب این توافقنامه، اسرائیل برای رفع محاصره غزه متعهد نشده است اما به ترکیه این فرصت داده شده تا کالاهای خود را از طریق بندر اشدود اسرائیل به نوار غزه انتقال دهد.

در این توافقنامه تاکید شده است که فرصتی برای ترکیه جهت احداث نیروگاه برق و تاسیسات آب شیرین کن و بیمارستان در غزه اعطا شود.

ترکیه به موجب این توافقنامه تعهدی درباره قطع روابط با جنبش حماس نداده اما متعهد شده است که هرگز به حماس اجازه فعالیت های خصمانه علیه اسرائیل در خاک خود نخواهد داد از جمله اینکه به صلاح العاروری از رهبران حماس اجازه بازگشت به ترکیه داده نخواهد شد.

همچنین گفته می شود که این توافقنامه شامل الحاقیه ویژه امنیتی در خصوص تعیین نحوه همکاری دو طرف در آینده و فعالیت های حماس در خاک ترکیه است.

بر اساس این گزارش، برخی مقامات صهیونیست اعلام کرده اند که توافق آشتی با ترکیه شامل تعهد اسرائیل برای امتناع از هر گونه حمله به غزه و ترور اسماعیل هنیه نیست.

9

پربیننده ترین خبرها