44 درصد حملات داعش به غرب موفق بوده است

44 درصد حملات داعش به غرب موفق بوده است
جمعه 15 مرداد 1395 - 10:28

وزارت امنیت داخلی آمریکا گزارش داد که عناصر داعش از سال 2014 تا ژوئیه 2016، صد حمله تروریستی در کشورهای غربی انجام دادند که 44 درصد آنها با موفقیت همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که 40 درصد از حملات داعش علیه کشورهای غربی متوجه آمریکا بوده است و در آن، اهدافی در داخل آمریکا یا شهروندان و منافع این کشور در خارج هدف قرار گرفته اند. تیراندازی در اورلاندو و سان برناردینو، حمله با چاقو در دانشگاه کالیفرنیا، تلاش برای حمله به سفارت آمریکا در آفریقای جنوبی و تلاش برای بمب گذاری در نیویورک و واشنگتن نمونه هایی از این حملات هستند.
بر اساس اساس این گزارش، پس از آمریکا فرانسه با 20 درصد حملات، انگلیس و استرالیا با 8 درصد ، بلژیک با 7 درصد ، آلمان و اسپانیا با 5 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. این فهرست کانادا، دانمارک، ایتالیا و برخی دیگر از کشورها را نیز در برمی گیرد.
بر اساس این گزارش، شهر نیس فرانسه به عنوان اولین و صدمین هدف برای حملات تروریستی داعش برگزیده شده بود. در اولین تلاش تروریستی داعش در غرب، در سال 2014 یکی از عناصر این گروه سعی کرد تا با بمب به محل برگزاری کارناوال این شهر نفوذ کند اما توسط پلیس بازداشت شد. در سال 2016 نیز یک هوادار داعش با انجام حمله تروریستی 84 نفر را در نیس به قتل رساند.
در نیمه اول سار جاری شمار کشته ها و زخمی ها در حملات تروریستی علیه کشورهای غربی به 875 نفر بالغ گردید که از شاخص دو سال 2014 و 2015 با 750 کشته و زخمی بالاتر است.
میانگین کشته ها و زخمی های یک حمله نیز از 48 به 58 نفر افزایش یافت. بیشترین حملات تروریستی در سال گذشته در پاریس با 480 کشته و زخمی، در بروکسل با 325 نفر و در نیس با 285 نفر به ثبت رسید.

اکثر حملات یاد شده توسط یک تروریست از عناصر داعش یا هواداران آن صورت پذیرفته است. 47 درصد حملات در 2016 به طور مستقیم توسط گروه تروریستی داعش سازماندهی شد و 53 درصد آنها به واسطه هواداران این گروه انجام گرفت. گفتنی است این نسبت در سال گذشته به طور متوالی 35 درصد و 65 درصد بوده است. تقریبا نیمی از حملات توسط افرادی انجام گرفت که در سوریه و عراق آموزش دیده بودند اما معمولا عوامل حمله در خود کشورهای هدف جذب و به کار گرفته شده اند.
گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنین بیان می کند که پی بردن به اهداف تروریست ها و پیشگیری از تحقق آن برای نهادهای امنیتی سخت و دشوار شده است؛ زیرا سرکرده های داعش از اعضای خود می خواهند هوشیار باشند و از وسایل تماس رمزگذاری شده استفاده کنند. میزان استفاده از مواد منفجره در حملات در حال افزایش یافتن است. تروریست های داعش در سال 2014 فقط در 11 درصد حملات از مواد منفجره استفاده کردند اما این شاخص در سال 2014 رقم 47 درصد را نشان می دهد.
این گزارش تاکید می کند که راه های مورد استفاده از سوی پناهجویان گذرگاه اصلی نفوذ تروریست ها به اروپا به شمار می آید. مقامات آمریکا معتقدند داعش از برنامه پذیرش پناهندگان از منطقه خاورمیانه برای نفوذ دادن هواداران خود به درون آمریکا سود می جوید.
در 90 درصد حملات تروریستی عوامل حمله مردان کمتر از 30 سال بوده اند. اکثر حملات تروریستی از سال 2000 به این سو در چهار کشور عراق ، پاکستان ، افغانستان و هند روی دادند و گروه های تندرو عامل بیش از هشتاد درصد تلفات جانی در این چهار کشور هستند. بیش از 72 هزار حمله تروریستی از سال 2000 به این سو در جهان انجام گرفته که طی آن تقریبا 170 هزار نفر کشته شده اند.

209-220

 

پربیننده ترین خبرها