پوتین یا اوباما؛ کدام یک مچ دیگری را در سوریه خواباند؟

پوتین یا اوباما؛ کدام یک مچ دیگری را در سوریه خواباند؟
يکشنبه 17 مرداد 1395 - 23:06

روزنامه "نیویورک تایمز" در تحلیلی وضعیت جنگ نیابتی روسیه و آمریکا را در سوریه بررسی کرده است تا مشخص کند کدام یک از این دو کشور در شرایط کنونی سوریه قدرت بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ نیویورک تایمز نوشت که  سال گذشته هزاران جنگجوی مخالف دولت سوریه با کمک سازمان های مختلف اطلاعاتی مانند سیا (سازمان اطلاعات آمریکا) وارد سوریه شدند و به موشک های ضد تانک و ضد هواپیما دست یافتند. موفقیت های آن زمان مخالفان باعث شد سازمان های اطلاعاتی در واشنگتن پیش بینی کنند که "بشار اسد" رییس جمهور سوریه قدرت را از دست می دهد اما مداخله مستقیم روسیه در جنگ سوریه و حملات هوایی گسترده اش علیه گروه های مخالف مورد حمایت آمریکا باعث شد سران مخالفان به این نتیجه برسند که تنها راهشان نگهداری مناطق شرق استان "حلب" است که هم اکنون در اختیارشان می باشد.    
به نوشته نیویورک تایمز، کفه برتری اکنون به جای مخالفان مورد حمایت آمریکا به نفع ارتش سوریه است که از سوی روسیه حمایت می شود.
"مایکل کافمن" کارشناس مرکز پژوهشی "وودرو ویلسون" واشنگتن هم در این باره گفت که روسیه حداقل تا کنون در جنگ نیابتی در سوریه پیروز بوده است. 
وی یادآور شد: "موفقیت ارتش سوریه باعث شده مسکو که به خاطر انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و موضوع اوکراین تحت تحریم قرار دارد، منفذ جدیدی برای گریز از فشارهای غرب در تصمیم گیری های خود برای آینده خاورمیانه بیابد".  
"باراک اوباما"، رییس جمهور آمریکا، نیز اکنون سرگرم گفت وگو با "ولادیمیر پوتین" همتای روس خود است تا در زمینۀ همکاری اطلاعاتی و هماهنگی حملات هوایی علیه گروه تروریستی "داعش" و دیگر گروه های تروریستی در سوریه با موسکو به توافق برسد. این مساله نشان می دهد پوتین، بدون گرفتار شدن در باتلاق مداخله مستقیم نظامی در سوریه، اهدافش را در این کشور محقق کند.

220 ـ 211 ـ 206

پربیننده ترین خبرها