ارتباط گیاه خواری با طول عمر

ارتباط گیاه خواری با طول عمر
دوشنبه 18 مرداد 1395 - 14:20

نتایج یک پژوهش جدید حاکی است مردم برای طولانی شدن متوسط عمر خود به جای استفاده از گوشت بهتر است از پروتئین گیاهی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، براساس این پژوهش، شماری از محققان آمریکایی در مجله طب داخلی "جاما " به تحلیل داده های برنامه غذائی 130 هزار نفر در طول 30 سال پرداختند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند احتمال مرگ زود هنگام افرادی که مقادیر زیادی پروتئین گیاهی استفاده می کنند کاهش، و افرادی که پروتئین های حیوانی استفاده می کنند، افزایش داشته است.
برخی کارشناسان انگلیسی نیز به این نتیجه رسیدند که برای شناخت زوایای بیشتر این موضوع باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

پروتئین های حیوانی شامل انواع گوشت ها اعم از ماهی ها، تخم مرغ و فراورده های لبنی است. منابع گیاهی نیز عبارتند از دانه های لوبیا، گردو، عدس، سویا ونان است.
تحلیل این داده ها حاکی است؛ افزایش 3 درصدی کالری پروتئین های گیاهی با کاهش 10 درصدی احتمال مرگ - به هردلیلی- همراه است.
همچنین این افزایش کالری، با کاهش 12 درصدی احتمال مرگ بر اثر بیماریهای قلبی همراه است.

اما افزایش میزان کالری پروتئین های حیوانی به میزان 10 درصد موجب افزایش 2درصدی مرگ می شود که درافراد مبتلا به بیماریهای قلبی 8 درصد احتمال افزایش مرگ وجود دارد.

احتمال افزایش مرگ در افرادی که از عوامل خطرناک دیگری مانند چاقی، سیگارکشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی یا ورزش نکردن رنج می برند، بسیار بیشتر است.

در این پژوهش، اطلاعاتی درباره روش زندگی شرکت کنندگان و اطلاعات پزشکی ویژه آنان هردو سال یک بار جمع آوری شده است.
این افراد باید هر چهار سال یک بار با پر کردن فرمی غذاهایی که خورده اند را اطلاع دهند.
از مجموع 130 نفر جامعه آماری در این پژوهش، بیش از 36 هزارنفر شامل 9000 نفر به دلیل بیماریهای قلبی و انسداد رگهای خونی، حدود 13000 نفر به دلیل سرطان و حدود 14000 نفر به دلائل دیگر فوت کرده اند.

"مینگ یانگ سونگ" یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش که در بیمارستان ماساچوست کار می کند، گفت: نتائج تحقیقات نشان می دهد مردم باید به نسبت پروتئین های حیوانی مقادیر زیادی پروتئین های گیاهی بخورند و زمانی که مجبور به انتخاب منابع پروتئین حیوانی هستند ماهی و جوجه را در اولویت قرار دهند.
وی افزود: در پژوهش های آتی باید به سازوکارهای تاثیرات پروتئینهای گیاهی و حیوانی، و تاثیر منابع مختلف پروتئینهای حیوانی بر سلامت عمومی بیشتر پرداخت.
دکتر "ایان جانسون" پژوهشگر تغذیه و همکار افتخاری مرکز تغذیه انگلیس گفت: به نظر می رسد این اقدام جنجال برانگیز ثابت کند رژیم غذایی متکی بر غذاهای گیاهی از رژیم های غذائی متکی بر مقادیر زیادی گوشت و فراورده های لبنی برای سلامت بدن در دراز مدت موثر است.

وی افزود: کاملا مشخص نیست پروتئین های گیاهی مانع بروز بیماریهاست یا پروتئین های حیوانی برای سلامت بدن ضرر دارد.
217 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها