رابرت فيسك تشريح كرد:

برندگان و بازندگان سفر اردوغان به روسیه!

برندگان و بازندگان سفر اردوغان به روسیه!
چهارشنبه 20 مرداد 1395 - 15:02

روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر انگلیسی با انتشار گزارشی ابعاد سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به روسیه را بررسی و خاطرنشان کرد که گروههای تروریست نظیر داعش، جبهه النصره و حامیان مالی آنها در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طرف‌هایی هستند که بیشترین زیان را از این سفر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رابرت فیسک در گزارش خود به اهمیت سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به روسیه و ملاقات با ولادیمیر بوتین رئیس جمهور روسیه و تاثیر آن بر آینده سوریه پرداخت و گفت: نقش ترکیه در برهه اخیر درقبال سوریه نظیر نقش پاکستان در افغانستان است؛ ترکیه از برخی میلیونرهای حوزه خلیج فارس پول و سلاح برای شعله ور کردن جنگ داخلی (در سوریه) و قاچاق داعشی‌ها، القاعده و جبهه النصره یا فتح الشام یا با هر عنوان دیگری دریافت می کند.
وی افزود: اردوغان بویژه بعد از شکست کودتای مبهم در ترکیه، به سرعت به دنبال روسیه رفته است، تا کشورش را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به آغوش "مادر روسیه" منتقل کند.
فیسک خاطرنشان کرد: همه این رویدادها بعد از آن صورت می گیرد که عناصر تروریست در (حلب) سوریه محاصره شده اند و در تلاش برای گشودن میسر پشتیبانی خود از خاک ترکیه هستند.
وی تأکید کرد: درخصوص نیروهای روسیه، آنها تقریبا 30 کیلومتر با جنوب مرزهای ترکیه فاصله دارند، و خلبانان روس روزانه عناصر تروریست محاصره شده در شهر حلب را بمباران می کنند، و پوتین در قبال هیچ یک از موشک‌های قاچاق شده از طریق مرز ترکیه به سوریه که بالگردها را سرنگون می کند، تسامح به خرج نخواهد داد.
فیسک اظهار داشت: در این میان، اروپا هم اکنون به بازنگری در اندیشه خود درقبال ترکیه است. اردوغان در اظهاراتی که نشات گرفته از "نفس کشیدن او در هوای پاک" بدور از اروپا می باشد، گفته است: به نظر می رسد این سفر سنگ بنای جدیدی در روابط دو جانبه است.
رابرت فیسک در گزارش خود به اهمیت روابط دو جانبه بین روسیه و ترکیه اشاره کرد که در سخنانِ سرشار از دوستی و برادری مسئولان دوطرف تجلی می یابد.
وی سخنرانی اردوغان در قبال روسیه را دلگرمی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه دانست و نوشت: بشار اسد زمانی روابط خانوادگی قوی با اردوغان و همسرش داشت و اگر اردوغان هواپیمای روس را سرنگون می کند و سپس پوتین را دوست خود می شمارد، پس چرا همین کار را درقبال بشار اسد انجام نمی دهد؟
فیسک نوشت: "گروهی از سفر اردوغان به روسیه زیان دیده اند؛ این گروه ها در وهله اول گروههای تروریست مثل داعش، النصره و نظایر آنها و در وهله دوم  برخی میلیونرهای حوزه خلیج فارس که از گروههای افراطی سنی تندرو حمایت مالی می کنند؛ گروههایی که در تلاش برای سرنگون کردن دولت های شیعه نظیر عراق و سوریه، و همچنین حزب الله در لبنان هستند".
6 ـ 211

پربیننده ترین خبرها