آمریکا با بمب هسته‌ای جدید به دنبال چیست؟

آمریکا با بمب هسته‌ای جدید به دنبال چیست؟
چهارشنبه 20 مرداد 1395 - 21:17

تحلیل‌گر نظامی روسیه در مقاله‌ای با اشاره به این که اداره امنیت هسته ای آمریکا آغاز فرآیند بهینه سازی تسلیحات هسته ای را اعلام کرده، درباره اهداف و نتایج این اقدام خطرناک گمانه‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، "ویکتور لیتووکین" در یادداشتی در روزنامه ازویستیا نوشت: بهینه سازی بمب هسته ای آمریکا موسوم به  "В61" که با چتر پرتاب می شود، در دست اجرا است. ارتش آمریکا در حال حاضر نسل یازدهم این بمب را در اختیار دارد و قرار است نمونه نسل 12 یعنی В61-12 جایگزین آن شود که از تمامی نمونه های قبلی بسیار قوی تر است. این بمب در سال 2019 آماده استفاده خواهد بود و برای تولید آن 8 میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، بمب В61-12 شبیه موشکی به طول 3.5 متر و قطر 33 سانتی متر است که معمولا توسط جنگنده A-10 و جنگنده چند ماموریتی F-16 و جنگنده های نسل پنجم F-22 و F-35 و همچنین هواپیمای اروپایی تورنادو حمل می شود. وزن این بمب بطور میانگین 320 کیلوگرم است . این بمب خاصیت منحصر به فردی دارد و می توان با توجه به محل مورد نظر برای انفجار زمان انفجار آن را بر فراز یا روی و یا در اعماق زمین تنظیم کرد.

علاوه بر آن می توان قدرت انفجار را با توجه به هدف مورد نظر مهار و کنترل کرد. نیروی ویرانگر بمب را از 10 کیلوتن تا 340 کیلوتن تغییر داد. اگر به یاد آوریم که قدرت بمب Little Boy که در سال 1945 بر فراز هیروشیما پرتاب شد از 13 تا 18 کیلوتن بود و بلافاصله جان 150 هزار نفر را گرفت، در آن صورت به سادگی می توان شمار کشته ها در اثر استفاده از بمب متغیر 12-B61 را محاسبه کرد.

اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که آمریکا تقریبا 400 بمب از این نوع را در اختیار دارد که نیمی از آنها در 5 کشور اروپایی یعنی آلمان وایتالیا و بلژیک و هلند و ترکیه وجود دارند و به خلبانان آلمانی، ایتالیایی، بلژیکی و هلندی در زمینه بکارگیری این بمب ها آموزش داده شده است. این اقدام، نقض آشکار معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای به شمار می آید که بر اساس آن تحویل دادن چنین تسلیحاتی به یک کشور ثالث ممنوع اعلام شده است.

تحلیلگر روس در پایان نوشت: ناتو این بمب ها را علیه چه کسی بکار خواهد گرفت؟ پاسخ این سوال کاملا روشن به نظر می رسد. به طورحتم علیه تروریست ها به کار نخواهد گرفت، زیرا با این کار همانند کسی خواهد بود که برای مبارزه با سوسک ها، آشپزخانه منزلش را به آتش بکشد. ما چنین حماقتی را نه در واشنگتن و نه در بروکسل سراغ نداریم.

7- 209

پربیننده ترین خبرها