تغییر سیاست مطبوعات عربستان در قبال "اسرائیل"!

تغییر سیاست مطبوعات عربستان در قبال
يکشنبه 24 مرداد 1395 - 11:34

انستیتوی بررسی رسانه های خاورمیانه (MEMRI) وابسته به رژیم صهیونیستی که دفاتری در مناطق مختلف جهان دارد ، گزارشی جدید درباره تغییر سیاست رسانه های عربستان سعودی در قبال این رژیم منتشر کرد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از رأی الیوم، این انستیتو در گزارش خود با عنوان "جنجال درباره یهودی ستیزی بس است و ما باید از موفقیت یهودیان درس بگیریم" آورده است: مطبوعات عربستان سعودی در ماه کنونی (میلادی) چند مقاله بسیار مهم چاپ کردند که نویسندگان این مقاله ها از جنجالی که در عربستان و دیگر کشورهای عربی و اسلامی درباره قضیه یهودی ستیزی به پا شده است، ابراز نگرانی شدید کردند.
بر اساس این گزارش، نویسندگان چنین مقالاتی از جوامع عربی و اسلامی خواسته اند که با یهودیان بر مبنای یهودی ستیزی رفتار نکنند.
در این گزارش تأکید شده است، هر چند ژنرال انور عشقی مدیر مرکز مطالعات سیاسی خاورمیانه در شهر جده عربستان گفته است که سفرش به فلسطین اشغالی (و ملاقات با نمایندگان و شخصیتهای صهیونیست) جنبه شخصی داشت، ولی می گوید که نظام حاکم کشورش هیچ شهروند عربستانی را از سفر به "اسرائیل" منع نمی کند.
عشقی همچنین وجود همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین عربستان و رژیم صهیونیستی در مبارزه با تروریسم را ردّ و تکذیب نکرده است .
این گزارش تأکید می کند که سفر عشقی به فلسطین اشغالی، چنین نشان داده شد که اقدامی از سوی نظام عربستان برای عادی سازی با اسرائیل بود و به همین دلیل جنجالی در داخل عربستان و دیگر کشورها به راه انداخت.
شبکه های اجتماعی نیز به بررسی ابعاد مختلف سفر عشقی به اراضی اشغالی پرداختند و هشتگ های بسیاری در مخالفت با این سفر منتشر شد که یکی از معروفترین این هشتگ ها " عربستانی ها مخالف عادی سازی هستند " بود.
این گزارش می افزاید: هر چند نظام حاکم عربستان سفر عشقی و هیئت همراهش به اسرائیل را سفری شخصی توصیف کرده است، ولی نباید روئیدن غنچه عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل را نادیده گرفت و به همین دلیل است که مطبوعات سعودی شروع به چاپ مقالاتی در مخالفت با یهودی ستیزی کرده اند تا افکار عمومی عربستان را برای عادی سازی رسمی روابط ریاض و تل آویو آماده کنند. " سهام القحطانی " یکی از مقاله نویسان روزنامه سعودی الجزیره است که مقاله ای در مخالفت با یهودی ستیزی نوشته است و در مقاله خود آورده است : اسرائیل توانست موجودیت خود را اعلام کند و خود را در مجامع بین المللی به رسمیت بشناساند و اعراب نتوانستند هیچ کاری برای جلوگیری از این امور بکنند.

214

پربیننده ترین خبرها