تروریست‌ها در کمین 50 بمب هسته ای آمریکا در ترکیه

تروریست‌ها در کمین 50 بمب هسته ای آمریکا در ترکیه
دوشنبه 25 مرداد 1395 - 18:52

العالم - کارشناسان با اشاره به وجود ده ها سلاح هسته ای آمریکایی در انبارهای پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، دربارۀ خطرِ افتادنِ این سلاح ها به دست تروریست ها یا دیگر نیروهای متخاصم، هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کارشناسان از مدت ها پیش درباره امنیت این زرادخانه که در آن 50 سلاح هسته ای آمریکا نگهداری می شود و در فاصلۀ 110 کیلومتری از سوریه واقع شده، هشدار داده بودند، اما کودتای نافرجام ترکیه، بیش از پیش کارشناسان را در این خصوص، نگران کرده است.
مرکز استیمسون، در گزارشی که امروز (دوشنبه) منتشر کرد، نوشت: "به هیچ وجه نمی توان اطمینان حاصل کرد که در صورت بروز جنگ داخلی طولانی در ترکیه، آمریکا قادر باشد از این سلاح ها حفاظت کند".
پایگاه هوایی اینجرلیک، در حملات ائتلاف آمریکایی با داعش، از اهمیتی راهبردی برخوردار است و جنگنده - بمب افکن های ائتلاف، برای حملات خود در منطقه به ویژه در عراق و سوریه، از این پایگاه هوایی استفاده می کنند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ماه مارس گذشته (اسفند/فروردین)، به سبب برخی نگرانی های امنیتی، دستور بازگشت خانواده های نظامیان و پرسنل غیرنظامی آمریکایی از جنوب ترکیه را صادر کرد.
در پی کودتای نافرجام در ترکیه، همزمان با بازداشت صدها نفر از نظامیان و قضات و دادستان ها به اتهام طرفداری از کودتا، فرماندۀ ترکِ پایگاه هوایی اینجرلیک نیز بازداشت شد.
"لیزی هیلی" که در تهیۀ این گزارش سهیم بود، در این خصوص گفت: "از نظر امنیتی، انبار کردن حدود 50 سلاح هسته ای آمریکایی در پایگاه هوایی اینجرلیک، ریسک به شمار می رود".
وی افزود: "تدابیر حفاظتی مهمی در این پایگاه وجود دارد، اما در هر صورت، همه این تدابیر در حد تدابیر حفاظتی باقی می ماند و نمی تواند برطرف کنندۀ نگرانی باشد. بنابراین اگر کودتایی دیگر در ترکیه صورت گیرد، نمی توانیم قاطعانه بگوییم که می توانیم کنترل امور را در دست داشته باشیم".
وزارت دفاع آمریکا حاضر نشده در قبال این گزارش، موضعی اتخاذ کند.

201-220 - 205

 

پربیننده ترین خبرها