اعتراف روزنامه آمریکایی؛

سیاست‌های کلینتون، امنیت عراق را تضعیف کرد

سیاست‌های کلینتون، امنیت عراق را تضعیف کرد
چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 18:24

به اعتراف یک روزنامۀ آمریکایی، سیاست‌های خارجی کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا موجب تضعیف نیروهای امنیتی عراق شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "واشنگتن پست" و سازمان ProPublica، اشتباهات و برآوردهای نادرست وزارت خارجه امریکا در زمان ریاست هیلاری کلینتون را موجب تضعیف نیروهای امنیتی عراق در برابر داعش دانستند.

در این گزارش که سه شنبه منتشرشد، آمده است؛ ریاست جمهوری و وزارت خارجه وقت آمریکا و کنگره در تضعیف نیروهای امنیتی عراق پس ازعقب نشینی امریکا از این کشور در سال 2011 نقش داشتند که به کاهش توان آنان درمقابله با حملات تروریستی داعش در سال 2014 منجر شد.

این گزارش که به "اسناد وزارت  امور خارجه در زمان مسئولیت هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه" استناد دارد، حاکی است که وزارت خارجه آمریکا در آن دوره طرح های بلند پروازانه ای برای تثبیت  سلطه خود بر ده ها برنامه نظامی عراق داشت که شامل کمک برای آموزش پلیس عراقی تا ایجاد مقرهای جدیدی به ویژه برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی از موصل و دیگر شهرهای اصلی بود، اما وزارت خارجه آمریکا، با محدود کردن این طرحها چارچوب آنها را کوچک کرد.

گفتنی است محدود کردن طرحها در برخی موارد ناشی از تمایل کنگره امریکا و تردید در نتیجه بخش بودن طرحها؛ و در برخی موارد هم بر اساس دستور کاخ سفید مبنی بر کاهش هزینه این طرح ها و جلوگیری از هزینه خطرات احتمالی برای شهروندان آمریکایی درعراق بوده است.

این گزارش همچنین حاکی است که وزارت خارجه امریکا در ابتدای سال 2012 تحت فشار کاخ سفید، بودجه چندین طرح حمایتی و ابتکار در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم را که پیش از این برای ایجاد ثبات در وضعیت عراق پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی مهم و ضروری بود را کاهش داد.

"واشنگتن پست" افزود: ماجراجویی سیاست آمریکا درعراق که از مداخله نظامی و اشغال آغاز وتا فجایع  پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی از کشور ادامه داشت؛ از جدیت کلینتون به عنوان نامزد ریاست جمهوری که هم اکنون نیزبرای خود به عنوان سیاستمداری با تجربه گسترده در زمینه سیاست خارجی تبلیغ می کند، می کاهد.

این گزارش تاکید کرد؛ پیشنهادهای کنونی کلینتون مبنی برتقویت همکاری با شبه نظامیان محلی در عراق در واقع اجرای برنامه های پیشین است که پرونده آن با مشارکت وی بسته شد.

از سوی دیگر کاهش بودجه برنامه های حمایت از مقامات عراق، به صرفه جویی به میزان یک میلیارد و 600 میلیون دلار منتهی شد که در ابتدا برای تحقق منافع دولت عراق در نظر گرفته شد، اما بعدها به دیگر مناطق درگیری مانند لیبی اختصاص یافت.

217

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها