چرا بمب‌افکن‌های روسی در همدان مستقر شدند؟

چرا بمب‌افکن‌های روسی در همدان مستقر شدند؟
چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 19:42

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، در گفتگو با خبرنگار شبکۀ العالم توضیح داد که چرا ایران به روسیه اجازه داده است که از پایگاه هوایی همدان برای بمباران مواضع تروریست‌ها در سوریه استفاده کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، دکتر علی اکبر ولایتی با اشاره به نگاه جدید جمهوری اسلامی به سوی شرق، گفت: "این نگاه جدید مستلزم اجزائی است که از جملۀ این اجزاء، داشتنِ ارتباط راهبردی با کشورهایی مانند روسیه و چین است".
ولایتی افزود: "روابط راهبردی با روسیه نیز مستلزم الزاماتی است که از جمله آنها داشتن این نوع همکاری‌هاست، یعنی همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم".
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دربارۀ ضرورت این همکاری گفت: "این همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم و مقابله با تهاجم آمریکا و متحدانش علیه متحدان ما انجام می شود. هنگامی که آمریکا و متحدانش به سوریه و عراق حمله می‌کنند و قصد شکستن زنجیره مقاومت و کشتار مردم بی‌گناه این کشورها را دارند، طبیعی است که ایران در مقابل آن ها بایستد؛ همانگونه که روسیه ایستاده است".
ولایتی افزود: "طی ماه های گذشته، قرارهایی با روسیه و دیگر دوستانمان گذاشته‌ایم که در برابر این تهاجمات بایستیم که از آن جمله، همکاری‌های دفاعی است که مشاهده کردید و این نیز امر غیرمنتظره‌ای نیست".

تفسیر آمریکایی ها از اقدامات ایران ملاک تصمیم گیری ما نیست
ولایتی در پاسخ ادعای آمریکا دربارۀ اینکه چنین اقدامی می تواند نقض قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل باشد، گفت: "اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رأی آمریکا نیست. تفسیر به رأی آمریکا ملاک ما نبوده است و به هیچ وجه قابل قبول نیست".
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی است، تأکید کرد: "ایران تفسیرهای آمریکا را قبول ندارد و از متحدان منطقه‌ای خود، مانند سوریه دفاع می‌کند".

حضور ایران در سوریه قانونی است، اما حضور آمریکا قانونی نیست
ولایتی با بیان اینکه کمک به سوریه، مانند کمک به عراق، براساس درخواست دولت قانونی این کشور است، در بارۀ حضور آمریکا و متحدانش، مانند عربستان، در سوریه گفت: "این موضوع خلاف نظر دولت سوریه است و حضور آمریکایی‌ها غیرقانونی است".
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: "جمهوری اسلامی ایران منتظر نیست که ببیند آمریکایی‌ها در مورد اقدامات ایران نگران هستند یا نه؛.. نگران باشند!".

220

پربیننده ترین خبرها