آیا روسیه و ایران قطعنامۀ شورای امنیت را نقض کردند؟

آیا روسیه و ایران قطعنامۀ شورای امنیت را نقض کردند؟
جمعه 29 مرداد 1395 - 12:21

معاون وزیر خارجۀ روسیه ادعاهای آمریکا دربارۀ نقض قطعنامۀ شورای امنیت دربارۀ برنامۀ هسته ای و تسلیحاتی ایران را تلاشی برای تخریب چهرۀ همکاری ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، سرگئی ریابکوف، روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه، گفت: «نمایندگان وزارت خارجه و دفاع آمریکا برای دومین روز پیاپی در حال تلاش برای ارائۀ تصویری دروغ از ماهیت همکاری موسکو و تهران برای مبارزه با تروریسم در سوریه هستند».
او افزود: «متأسفانه امریکایی ها دربارۀ اقدامات روسیه که با بندهای قطعنامۀ 2231  شورای امنیت درخصوص برنامۀ هسته ای ایران تناقضی ندارد، تشکیک می کنند».
ریابکوف گفت: «اگر به بند 5 از پاراگراف "ب" این قطعنامه مراجعه شود، روشن می شود که این بند تحویل انواعی از تسلیحات، مانند جنگنده ها، را به ایران ممنوع کرده است. این یعنی اینکه استقرار هواپیماهای ما برای اهدافی تاکتیکی هیچ ارتباطی با بند یاد شده ندارد».
او تأکید کرد: «بنابراین، آمریکایی ها عملا در حال قلب واقعیت اند و تلاشی ناسالم برای تردید افکنی دربارۀ پایبندی ما و ایران به مفاد این قطعنامه آغاز کرده اند».
روز سه شنبه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا، مدعی شده بود که استفادۀ روسیه از پایگاه های هوایی ایران برای عملیات نظامی در سوریه، «ممکن است نقض قطعنامۀ سازمان ملل باشد».

220-211-9

پربیننده ترین خبرها