جدال بر سر لباس شنای اسلامی و غیر اسلامی زنان درفرانسه

جدال بر سر لباس شنای اسلامی و غیر اسلامی زنان درفرانسه
جمعه 29 مرداد 1395 - 14:38

درحالی که شهرهای فرانسه در راستای اعمال محدودیت بیشتر علیه مسلمانان حرکت می کنند و در تازه ترین مورد، پوشیدن لباس شنای اسلامی در تعدادی از آنها ممنوع شده است، برخی شخصیت های فرانسوی این اقدام پاریس را مغایر با حق پوشش مردم می دانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، زنان مسلمان در فرانسه بر حفظ حجاب و پوشش اسلامی خود تاکید می کنند و جمعیت مبارزه با اسلام هراسی در فرانسه نیز در تلاش برای دفاع از حقوق مسلمان در این کشور برآمده است.

به نوشته سایت عربی "بی بی سی"، اکرم صابرین زن مسلمانی که در پاکستان به دنیا آمده و هم اکنون در ایالت ماساچوست آمریکا زندگی می کند، می گوید: من یک مسلمان متعهد هستم. فکر می کنم که باید حق انتخاب وجود داشته باشد.

مریم اولیس ساکن گلاستر انگلیس نیز می گوید: خیلی آزار دهنده و ناراحت کننده است که از تو بخواهند که بخشی از بدن خود را نمایان کنی.

شهر کن فرانسه اولین شهری بود که پوشیدن لباس شنای اسلامی برای زنان مسلمان به نام بورکینی را ممنوع کرد و به دنبال آن چند شهر فرانسه نیز همین کار را کردند.

بورکینی پوششی است که همه بدن به جز صورت، کف دستها و پاها را می‌پوشاند تا حجاب اسلامی برای زنان مسلمانی که علاقمند شنا هستند، فراهم شود.

دیوید لیسنارد شهردار کن مدعی شد: بورکینی مثل یک یونیفورم واحد است که سمبل افراط گرایی اسلامی به شمار می رود و همین امر هم باعث شد تا ممنوعیت پوشیدن آن در سواحل را صادر کنم.

همزمان جمعیت مبارزه با اسلام هراسی در فرانسه نیز در تلاش برای لغو مصوبه شهرداری کن در ممنوعیت پوشیدن بورکینی برآمد اما دادگاه به لغو این مصوبه حکم نداد.

برپایه این گزارش، دادگاه ممنوعیت پوشیدن بورکینی را تایید کرد. این اقدام مشمول قانون 2004 است که پوشیدن نمادهای دینی در اماکن عمومی را ممنوع می کند.

دادگاه در حکم خود مدعی شد: در راستای برقراری حالت فوق العاده بعد از حملات اخیر افراط گرایان در فرانسه، نمایش آشکار نمادهای دینی و در این مورد، لباس شنای بورکینی ممکن است باعث ایجاد یا تشدید تنش و تهدید نظم عمومی شود.

اما جان کریستوف بوکین ستون نویس روزنامه لاکروا مثل بسیاری از همکارانش و اکثریت ملت فرانسه با این نظر (دادگاه) موافق نیست.

بورکین گفت: در فرانسه هرکسی - تا وقتی که به قانون پایبند باشد - حق دارد تا هرچیزی دوست دارد، بپوشد لذا هر کسی حق دارد که اگر خواست بورکینی بپوشد.

یک تحلیلگر زن سیاسی فرانسوی نیز خاطرنشان کرد: این بحث و جدل بیانگر برهم خوردن حال و هوای فرانسه است که ممکن است چند سال طول بکشد.

6-211-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها