سازمان پزشکان بدون مرز عربستان را رسوا کرد

سازمان پزشکان بدون مرز عربستان را رسوا کرد
شنبه 30 مرداد 1395 - 14:06

بالاخره کاسه صبر سازمان پزشکان بدون مرز لبریز شد و در اعتراض به ادامه حمله جنگنده های "توفان قاطعیت" عربستان، به بیمارستان های این سازمان، تصمیم به خروج از یمن گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، سازمان پزشکان بدون مرز با این اقدام، به نوعی "توفان قاطعیت" و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان (تجاوز به یمن) را محکوم کرد و سیلی محکمی به صورت دبیر کل سازمان ملل زد.
روزنامه "رأی الیوم" در سرمقاله امروز با بررسی این موضوع تأکید کرد، کاسه صبر سازمان پزشکان بدون مرز بالاخره لبریز شد و در اعتراض به ادامه حملات هوایی جنگنده های "توفان قاطعیت" به بیمارستان هایش و کشتار دهها پزشک و بیمار و کودک، روز پنج شنبه گذشته تصمیم گرفت کارکنان خود را از تمام شش بیمارستان شمال یمن تخلیه کند.

19 کشته در حمله جنگنده های سعودی به بیمارستان عبس
این سازمان دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به بیمارستان "عبس" – که زیر نظر این سازمان است - در استان حجه، 19 کشته و 24 مجروح بر جای گذاشته است. ادامه این حمله ها، این سازمان را بر آن داشته است که کادر پزشکی خود را از یمن خارج کند.

محکومیت جنایات جنگی عربستان در یمن
خروج یکی از بزرگترین سازمان های بین المللی خیریه جهان، به منزله محکومیت صریح حملات "توفان قاطعیت" عربستان و تمام متحدانش است و بار دیگر نشان داد که آنچه که در یمن در جریان است نقض حقوق بشر است که با ادامه بمباران و محاصره این کشور، زندگی انسان ها را در این کشور به خطر انداخته است.

شرمساری بان کی مون
به این ترتیب احمد العسیری، سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی دیگر نمی تواند ادعا کند که بمباران با دقت بسیار انجام می شود و فقط اهداف نظامی را در یمن مورد حمله قرار می دهد. اقدام این سازمان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، را هم شرمگین کرد. زیرا همین چند هفته پیش تحت فشار عربستان، ائتلاف "توفان قاطعیت" را از کشتار کودکان یمنی تبرئه و اسم آن را از لیست سیاه ناقضان حقوق بشر خارج کرده بود.
سران "ائتلاف عربی" که متوجه حساسیت خروج اعتراض آمیز این سازمان پزشکی بین المللی از یمن و پیامدهای حقوقی آن هستند به سرعت با صدور بیانیه ای از این اقدام به شدت ابراز تأسف کرده و خواستار برگزاری نشست فوری با مسئولین این سازمان به منظور چگونگی رسیدن به راه حلی برای این بحران شدند.

بمباران 4 بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در یمن 
البته بعید به نظر می رسد که این سازمان، چندان استقبالی از این دعوت کند؛ حتی با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که طی ماه های گذشته دو بار با مسئولان عالی رتبه "ائتلاف عربی" عربستان ملاقات کرده و نقشه و محل جغرافیایی 6 بیمارستان مربوط به خود را در اختیار آنها قرار داده است با این حال 4 بیمارستان آن هدف حمله جنگنده های این ائتلاف قرار گرفته اند.

ائتلاف سعودی به بمباران بیمارستان ها ادامه می دهد
از بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز می توان نتیجه گیری کرد که این سازمان متقاعد شده است که سرکرده های "ائتلاف عربی" در ریاض تعهدات خود را زیر پا گذاشته و بیمارستان های وابسته به آن را بمباران می کنند. به این ترتیب برگزاری جلسه های جدید هم فایده ای ندارد. این سازمان با توجه به تجربه های خود و سابقه اقدامات این ائتلاف حق دارد که چنین دیدگاهی داشته باشد.

ائتلاف سعودی 17 هزار یمنی را به خاک و خون کشیده است
ائتلاف سعودی "توفان قاطعیت"، طی 17 ماه، بیش از 7هزار یمنی را به خاک و خون کشیده و ده ها هزار نفر را مجروح کرده و همان اندک زیرساخت های فقیرانه این کشور را نابود کرده و آثار باستانی ان را نیز از بین برده است؛ عربستان در این حملات مدارس و حتی گاوداری ها و کارگاه های بسته بندی آب را بمباران کرده و مجالس عروسی را هم از قلم نینداخته است.

با وجود این همه حملات، عربستان سعودی به هیچ یک از اهداف تعریف شده خود در یمن نرسیده و بدتر از همه این که ریاض را درگیر یک جنگ فرسایشی انسانی و اقتصادی کرده است که آخر و عاقبت آن بر کسی معلوم نیست. این جنگ وجهه عربستان را در جهان از بین برد و آن را در فهرست کشورهایی قرار داد که مرتکب جنایت جنگی و کودک کشی شده اند.

تصمیم دردناک سازمان پزشکان بدون مرز
تصمیم سازمان پزشکان بدون مرز برای خروج از یمن در اعتراض به حمله هوایی به بیمارستان ها و کادرهای پزشکی و بیماران، تصمیمی دردناک و اسفبار است به خصوص که در شرایطی اتخاذ شد که حمله هوایی عربستان به یمن شدت گرفته است و پس از شکست مذاکرات کویت، حلقه محاصره یمن تنگ تر شده است.
"رأی الیوم" خاطرنشان کرد که مواضع و تلاش های سازمان پزشکان بدون مرز برای حفظ جان کارکنان خود و بیماران را درک می کند و آن را ارج می نهد.
این تصمیم، اقدامی جسورانه و شجاعانه و فریاد اعتراض در حمایت از مردم بی دفاعی است که بدن هایشان زیر رگبار بمب ها و موشک های متجاوزان بی رحم قطعه قطعه می شود. هر چند که در برابر سازشکاری دبیر کل سازمان ملل و کشورهای منطقه چندان توان ابراز و انعکاس ندارد.
208 ـ 211

پربیننده ترین خبرها