تظاهرات میلیونی یمنی‌ها؛ پایه‌گذار مشروعیت نوین

تظاهرات میلیونی یمنی‌ها؛ پایه‌گذار مشروعیت نوین
يکشنبه 31 مرداد 1395 - 11:22

روزنامه الکترونیکی "رأی الیوم" تأکید کرد تظاهرات میلیونی مردم یمن در میدان السبعین، پیام های متعددی را برای ائتلاف سعودی در دل خود دارد و در واقع پایه‌گذار مشروعیت نوینی (برای حکومت یمن به رهبری انصارالله) است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم به نقل از سایت "سبأ"، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود این سئوال ها را مطرح می کند که آیا طرف های مرتبط این پیام ها را دریافت کرده اند؟ و اگر دریافت کرده اند چه برخوردی با آن خواهند کرد؟ آیا مذاکراتی که با حضور نماینده سازمان ملل در یمن، اسماعیل ولد شیخ در جریان بود اکنون دور زده شده است؟ آیا ولد شیخ بزرگترین قربانی این اوضاع خواهد بود؟
رأی الیوم خاطرنشان می کند که میدان "السبعین" در مرکز صنعا، شاهد حضور بیش از یک میلیون یمنی بود که برای اعلام همبستگی و حمایت از شورای عالی سیاسی پارلمان که به مثابه بدنه قانونی جدیدی برای اداره امور کشور شکل گرفته است، در این میدان جمع شدند.
این روزنامه می نویسد، که این تظاهرات میلیونی به ائتلاف عربی تجاوز به یمن به خصوص عربستان، فهماند که نیروهای سیاسی داخل یمن در حال رسیدن به توافق و آماده تقسیم قدرت و همزیستی زیر سقف مجلس شورای جدیدی به حمایت گسترده مردم هستند.
رأی الیوم می افزاید: "تظاهرات گسترده و بی سابقه مردم در میدان السبعین، به منزله همه پرسی مردمی برای شورای عالی سیاسی است."
در این سرمقاله به این موضوع اشاره شده است که این تظاهرات که فقط پرچم واحد یمن به نشانه تأکید بر وحدت ملی در دست شرکت کنندگان در آن دیده می شود، نقطه عطف سیاسی و استراتژیکی مهمی در تاریخ یمن به حساب آید.
رأی الیوم تأکید کرد که شکست حمله ائتلاف سعودی به یمن آنهم پس از گذشت 17 ماه حمله و بمباران، فرصت تحمیل دیدگاههای عربستان بر "یمن جدید" و بازگرداندن منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) به صنعا را از این کشور گرفته و خسارتهای سیاسی و نظامی دو چندانی را به آن وارد کرده و باعث کاهش حمایتهای بین المللی از آن شده است.
رأی الیوم در پایان می نویسد: "خروج مستشاران امریکایی از صحنه تجاوز به یمن، که با هماهنگی نیروهای سعودی و جنگنده های آن در صحنه های درگیری حضور داشتند، و اقدام سازمان پزشکان بدون مرز در اعلام توقف فعالیتهای بشردوستانه خود در یمن در اعتراض به حمله جنگنده های متجاوز به بیمارستانها و کشتار بیماران و کادر پزشکی وابسته به این سازمان، و تشدید روند اتهام عربستان در سطح بین الملل به ارتکاب جنایت جنگی در یمن، همه و همه گواهی بر شکست و فروپاشی این ائتلاف در آینده نزدیک هستند."
208

پربیننده ترین خبرها