گام ترکیه برای عادی سازی روابط با اسد

گام ترکیه برای عادی سازی روابط با اسد
يکشنبه 31 مرداد 1395 - 12:42

معادلات منطقه به طور کامل در حال تغییر است و منطقه در آستانۀ آغاز مرحله جدید و حساسی از تغییر ائتلاف ها و اهداف و اولویت ها است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از شام تایمز، خیام محمد الزعبی نویسنده و تحلیلگر عرب در گزارش خود با بیان این مطلب افزود: خطوط تماس روسیه و ایران و ترکیه در این مرحله تاثیر گذارتر می شود. بعید نیست که این دیدارها و تماس های محرمانه و علنی، اقدام غیرمنتظره بزرگی را نه فقط در سطح منابع اقتصادی بزرگ بین این کشورها بلکه همچنین در زمینه بحران سوریه به همراه داشته باشد؛ بویژه که بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه از امکان همکاری ترکیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عنوان بخشی از راه حل در بحران این کشور سخن گفت.

سفر آتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران بعد از سفرش به روسیه، بیانگر موضعگیری دوباره سیاست ترکیه در منطقه است.

اردوغان با تحولاتی طوفانی روبرو است. ترکیه در جریان استقبال از وزیر خارجه ایران متعهد شد که با تهران برای ایجاد راهکاری درباره بحران سوریه همکاری کند؛ باوجود اینکه اختلافات ریشه ای در مواضع دو کشور وجود دارد. یلدریم درباره امکان دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه با مشارکت بازیگران منطقه ای ابراز خوشبینی کرد.

این تغیر موضع ترکیه در وهله اول به علت نگرانی سران آنکارا از تشکیل یک منطقه خودمختار کرد در مرز سوریه با خاک ترکیه است.

از سوی دیگر، این تغییر موضع ترکیه دگرگونی آشکاری در قبال مواضع عربستان و قطر و هم پیمانان آنها به شمار می رود، که از مهمترین حامیان معارضان مسلح سوری هستند.

علاوه بر این، تغییر موضع آنکارا همزمان با نزدیک شدن این کشور به مواضع روسیه وایران است، که از آغاز بحران همواره تاکید کرده اند که سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را فقط مردم این کشور تعیین خواهند کرد.

6

پربیننده ترین خبرها