عملیات ترکیه و آمریکا در ‌سوریه برای فتح جرابلس! +ویدیو

چهارشنبه 3 شهريور 1395 - 12:57

ترکیه و ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، دخالت نظامی در شمال سوریه را با عملیات زمینی و هوایی در شهر جرابلس واقع در استان حلب، آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از مسئولان ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای ویژۀ ترکیه، موفق شدند وارد این شهر مرزی (جرابلس) شوند، و تانک های ترکیه نیز عبور از مرزها به سمت ترکیه را آغاز کردند.

به گفتۀ وی، نیروهای ترکیه با همکاری ائتلاف آمریکا، عملیات نظامی در شهر جرابلس را به این منظور آغاز کردند که زودتر از واحدهای حمایت از کردها به این شهر برسند.

در حالی که شماری از منابع نظامی، گفته بودند که حمله زمینی هنوز آغاز نشده است و تلاش ها برای ایجاد گذرگاهی جهت عبور در دستور کار قرار دارد، این مسئول ترک، خاطر نشان کرد که پس از حملۀ توپخانه ای به چندین موقعیت در جرابلس، نیروهای ویژۀ ترکیه، موفق شدند وارد این شهر شوند.

در این میان، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز خبر داد که جنگنده های ترکیه، چندین موقعیت را در جرابلس بمباران کردند و این بمباران، با تجمع صدها تن از عناصر مسلح مورد حمایت ترکیه در آن سوی مرز این شهر همزمان شد تا پس از فراهم شدن موقعیت لازم، وارد جرابلس شوند.

تشکل موسوم به دیده بان سوری، هدف از بمباران شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه را جلوگیری از پیشروی عناصر موسوم به "نیروهای سوریۀ دموکرات" دانست و خاطر نشان کرد که این بمباران، در حد فاصل منبج و جرابلس صورت گرفت.

در این میان، نیروهای ترکیه اعلام کردند که هدف از این عملیات، علاوه بر جلوگیری از رسیدنِ نیروهای کُرد به جرابلس، پاکسازی این شهر از گروه های مسلح و ایفای نقش در افزایش امنیت مرزی ترکیه با سوریه است. یکی دیگر از اهداف این عملیات نیز جلوگیری از شکل گیری موج جدیدی از آوارگی و رساندنِ کمک های بشردوستانه به داخل منطقه و همچنین اولویت بخشیدن به وحدت اراضی سوریه و حمایت از آن است.

مسئولان ترکیه، با بلندگوها به ساکنان شهر قرقمیش دستور دادند این شهر را که روبروی جرابلس واقع شده است، تخلیه کنند. مسئولان ترکیه، هدف از تخلیه این شهر را دلایل امنیتی اعلام کردند، به ویژه که این شهر هدف اصابت گلولۀ خمپاره هایی از سمت سوریه قرار گرفت.

منابع خبری دیروز فاش کردند که 15 تن از نظامیان آمریکایی از خط مقدم در جرابلس واقع در عین العرب، بازدید کردند تا پس از بررسی منطقه، عملیات جرابلس را آغاز کنند.

همزمان با آغاز عملیات جرابلس، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه سفر کرده است.
به گفته برخی منابع، عناصر گروه‌های تکفیری فیلق الشام و الجبهه الشامیه در این عملیات نیروهای ترکیه را همراهی می کنند، و هدف از این عملیات فتح جرابلس است.

205

پربیننده ترین خبرها