سلطۀ پسر شاه سعودی بر امپراطوری رسانه‌ای؛

بن سلمان در رؤیای تخت پادشاهی

بن سلمان در رؤیای تخت پادشاهی
چهارشنبه 3 شهريور 1395 - 14:18

"محمد بن سلمان" پسر پادشاه عربستان، علاوه بر اینکه جانشین ولیعهد، وزیردفاع، معاون نخست وزیر، رئیس شورای اقتصادی و عضو شورای سیاسی و امنیتی است، امپراطوری رسانه‌ای این کشور را نیز تحت سلطۀ خود دارد که طبق گفته ناظران، یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق بلندپروازی‌های وی از جمله رسیدن به تخت پادشاهی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نهادها و مؤسسات غربی اکنون بن سلمان را قوی‌ترین مرد عربستان و نامزد نخست جانشینی پدرش برای تخت پادشاهی می‌دانند.
وی اکنون بیشتر رسانه‌ها را تحت کنترل گرفته و به یک قدرت فشار رسانه‌ای تبدیل شده است، به صورتیکه این رسانه‌ها درتلاشند تا او را مرد حکومت و مسؤول دستاوردهای سیاسی این کشور معرفی کنند.
محمد بن سلمان، در جریان سفرش به آمریکا، توافنامه‌ای را با شرکت مایکروسافت برای آموزش جوانان سعودی در زمینۀ رسانه‌های دیجتال امضا کرد و مرکزی را تحت همین عنوان در ریاض دایر کرده است. این مرکز علاوه بر تولید انیمیشن و فیلم های کوتاه، صحفه‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی اداره می‌کند و همواره در حال به روزرسانی ابزارها و شبکه های هوشمند است.
از جمله دیگر ابزارهای رسانه‌ای محمد بن سلمان، می توان به "شرکت پژوهش و بازاریابی سعودی"، "شرکت سعودی پژوهش و نشر" است.
شرکت سرمایه گذاری سعودی هم که ولیدبن طلال شاهزاده میلیاردر آن را در دست دارد، در نوامبر گذشته اعلام کرد که سهم خود در روزنامه "الشرق الاوسط" (چاپ لندن) را به "شرکت پژوهش و بازاریابی" می‌فروشد. روزنامه‌های "الاقتصادیه" و "عرب نیوز" از مهمترین زیرمجموعه های الشرق الاوسط به شما می‌آیند.
این مجموعه همچنین مجله‌هایی را تحت عنوان "الرجل"، "سیدتی"، "الجمیله"، "سیدتی دیکور"، "سیدتی وطفلک"، "سیدتی للازیاء" و ماهنامۀ انگلیسی "سیدتی" را منتشر می کند.
در ژانویه گذشته نیز مجتهد افشاگر معروف عربستانی اعلام کرد که محمد بن سلمان مجموعۀ شبکه های "ام بی سی" و "العربیه" را از طریق "شرکت سعودی پژوهش و نشر" تحت سلطه خود درآورده است.
روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در دفتر منطقه ای شبکه العربیه در ریاض فعالیت دارند، اذعان کرده اند که بن سلمان این شبکه را تحت کنترل دیوان پادشاهی قرار داده و دیوان پادشاهی حقوق کارکنان آن را می‌پردازد.
روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در ژانویه گذشته بن سلمان را خطرناکترین مرد دنیا توصیف کرده و دربارۀ بلندپروازی‌های بزرگ او هشدار داده بود.

پربیننده ترین خبرها