اعتراض سازمان‌ملل به اعدام عاملان داعشی جنایت اسپایکر

اعتراض سازمان‌ملل به اعدام عاملان داعشی جنایت اسپایکر
چهارشنبه 3 شهريور 1395 - 23:07

سازمان ملل متحد به شدت از اجرای حکم اعدام 36 تروریست داعشی که در جنایت اسپایکر دست داشتند، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان ملل متحد از اقدام روز یکشنبه دولت عراق در صدور حکم اعدام برای 36 شهروند عراقی شدیدا ابراز ناخرسندی کرد.

پایگاه "السومریه نیوز" عراق نوشت که سازمان ملل مدعی شده است اقدامات قانونی محاکمۀ این افراد، دارای نواقص و کمبودهای زیادی بوده است.

"سیسیل بویلی"، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو  که پایگاه الیوم السابع مفاد آن را نقل کرده است، گفت :"نارضایتی های شدیدی نسبت به اجرای حکم اعدام 36 شهروند عراقی در روز یکشنبه وجود دارد. این  محاکمه دارای نواقص زیادی است».

وی افزود: «وحشی گری جنایت اسپایکر نمونه نداشت اما پاسخ و واکنش به مشکلات  نجات یافتگان و خانواده قربانیان مهم بود».

بویلی از مقامات عراقی خواست به جای محاکمه هایی که مدعی شد انتقام جویانه است، به اقدامات قانونی و بین المللی دادگاه های عادل احترام بگذارند.

وی با اشاره به اعدام هایی که بر اساس اطلاعات افراد خبرچین  یا اعترافهای زیر شکنجه گرفته می شود، مدعی شد: «19 متهم با شکنجه اعتراف کردند و هرگز تحقیقی درباره آن انجام نشد. دادگاه نیز از پیش وکیلی برای آنان تعیین کرده بود که آنها نیز فقط 3 دقیقه پیش از تسلیم حکم اظهار نظر کردند».

وی با اشاره به اینکه «1200 محکوم به اعدام در عراق در انتظار اجرای حکم خود هستند»، ازمقامات عراقی خواست به اجرای این احکام پایان داده و در سیستم عدالت کیفری کشور بازنگری کاملی انجام دهند.

وزارت دادگستری یکشنبه گذشته (21اگوست 2016 )، پس از  تصویب حکم توسط  دادگاه فدرال و تایید دفتر ریاست جمهوری،  36 محکوم به دست داشتن در کشتار درپایگاه هوایی اسپایکر را در زندان الناصریه اعدام کرد.

217-220-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها