یلدریم : اسد را نمی توان نادیده گرفت

یلدریم : اسد را نمی توان نادیده گرفت
پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 12:04

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر تلاش برای همکاری با ایران و روسیه به منظور حل بحران سوریه ، بر لزوم مشارکت بشار اسد در حل بحران اذعان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه درمصاحبه تلویزیونی با شبکه " تی.ار.تی " گفت :" چه بخواهیم، چه نخواهیم، بشار اسد یکی از طرف های مهم و موثردر بحران سوریه است و درمرحله فعلی نمی توان وجود وی را نادیده گرفت".

یلدریم همچنین خاطرنشان کرد که مخالفان سوری را نیز نمی توان نادیده گرفت."

نخست وزیر ترکیه ادامه داد:" برخی از کشورها از بشار اسد و برخی دیگر از مخالفان حمایت می کنند، موضوع سوریه به یک موضوع بین المللی تبدیل شده است، ولی ما باید با ایران و روسیه برای ارائه راه حل برای بحران سوریه همکاری کنیم، اسد با مخالفان سوری می جنگد و روسیه از او حمایت می کند و به همراه او تحرکاتی را علیه مخالفان انجام داده است، این درحالیست که آمریکا ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش را رهبری می کند و ما هم بخشی از این ائتلاف هستیم".

يلدريم با بیان اینکه ششمین سال بحران سوریه رو به پایان است، اظهار داشت:" باید از هر نوع نظام سوری مبتنی بر نژادپرستی دوری کرد، نظام سوریه با پول مردم سلاح می خرد و از همان سلاح علیه آنان استفاده می کند".

ترکیه به تازگی لحن خصومت آمیز را درقبال تحولات سوریه کاهش داده است، به گونه ای که نخست وزیر ترکیه از تهران و مسکو خواسته است که صفحه جدید را درتعامل با بحران سوریه بگشایند.

وی همچنین همه طرف های را به گفت و گو و تشکیل " نظام حکومتی " در کشور با مشارکت همه سوری ها دعوت کرد.

نخست وزیر ترکیه مدعی شد که کشورش چشم طمعی به یک وجب از خاک سوریه ندارد و از تمامیت ارضی سوریه کوتاه نخواهد آمد وعملیات " سپر فرات" درنتیجه مخالفت مطلق آنکارا با تسلط بر هر منطقه ای اجرا می شود".

" رجب طيب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشورش تصمیم به از بین بردن خطر داعش و اتحادیه دموکراتیک کرد گرفته است و زمام امور را برای حفاظت از اراضی سوریه دردست خواهد گرفت".

اظهارات یلدریم درحالیست که عملیات " سپر فرات " دیروز (چهارشنبه - 3 شهریور) به بهانه مبارزه با تروریسم و با هدف پس گرفتن منطقه مرزی جرابلس از دست داعش آغاز شد.

215-9

پربیننده ترین خبرها