آمریکا الگوی ترکیه در نقض حاکمیت سوریه

آمریکا الگوی ترکیه در نقض حاکمیت سوریه
پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 13:36

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد و رییس هیات سوریه در مذاکرات صلح ژنو، از عملیات نظامی روز چهارشنبه ،سوم شهریور ماه، ترکیه در شمال این کشور انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بشار جعفری گفت: این عملیات و حمله ترکیه به اراضی سوریه نقض آتش بس و تجاوز به خاک سوریه است.
وی خاطرنشان کرد: اگرآمریکا با تاسیس ائتلاف بین الملل ظرف دو سال گذشته تمامیت ارضی ما را نقض نمی کرد، ترکیه جرات نمی کرد حاکمیت ما را نقض کند و در واقع آنکارا در این زمینه از واشنگتن الگو گرفته است.
جعفری در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک ادامه داد: دولت آمریکا اولین کشوری بود که تمامیت ارضی سوریه را به معنای نظامی نقض کرد و ترکیه با مداخله و آوردن تروریست ها و نفوذ دادن آنها به سوریه از راه های مرزی حاکمیت ملی ما را نقض کرد.
وی افزود: ترکیه اولین کشوری بود که تروریست های مورد حمایت مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از راه مرزهایش وارد سوریه کرد و هم اکنون تروریسم به درون ترکیه راه یافته است.
جفعری خطاب به ترکیه تاکید کرد: شما نمی توانید با داعش در درون سوریه نبرد کنید بدون آنکه با آن در داخل کشورتان مقابله کنید. ترکیه اساس و پایه داعش است.
این دیپلمات سوریه این سوال را مطرح کرد که ترکیه چگونه می تواند ادعای نبرد با داعش در شهر جرابلس سوریه را داشته باشد، در حالی که اجازه تشکیل داعش را داد و آن را تقویت کرد و خودروهای نظامی برایش فرستاد و بر روی آنها اسلحه نصب کرد و از کشورهای حوزه خلیج فارس پول دریافت کرد تا با آن از اوکراین و کرواسی و بلغارستان اسلحه بخرد؟
به گفته جعفری ادعای ترکیه عجیب است زیرا این کشور در ابتدا روابط حسن همجواری با سوریه را نقض کرده است. اولا ترکیه بر اساس توافقنامه آدانا و معاهده های سازمان ملل تعهداتش را با ما نقض کرد و ثانیا دولت سوریه از ترکیه درخواست دخالت در سرزمین خود را نکرده است.
نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: اگر شما می خواهید به نبرد با تروریسم کمک کنید باید با ارتش سوریه هماهنگ کنید و یا اطلاعات مربوط به تروریست ها را در اختیار ارتش سوریه قرار دهید و یا به یک ائتلاف بین المللی بی طرف بپیوندید.

209-211-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها