وزیر فرهنگ مصر:منابع‌آموزشی الازهر باید عوض‌ شود

وزیر فرهنگ مصر:منابع‌آموزشی الازهر باید عوض‌ شود
جمعه 5 شهريور 1395 - 21:17

العالم - وزیر فرهنگ مصر، با تاکید بر ضرورت مقابله با خشونت دینی در جامعۀ مصری، بازنگری در نظام آموزشی مصر و الازهر را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "حلمی النمنم" در اختتامیۀ کنفرانس صلح در جامعه که توسط کمیتۀ انجیلی قبطی در اسکندریه، تحت عنوان "نقش جامعۀ مدنی در مقابله با خشونت" برگزار شده بود، گفت: هیچ جامعه ای، به صورت فطری، تمایل به خشونت ندارد، بلکه شرایط اجتماعی هستند که منجر به تولد خشونت می شوند و باید با این شرایط مقابله کرد.

وزیر فرهنگ مصر در این جلسه که با مدیریت محمد ابوحامد نمایندۀ پارلمان و کشیش اندره زکی رئیس طایفۀ انجیلی مصر برگزار می شد، خاطر نشان کرد: جامعۀ مصری، اخیراً برای نخستین بار پس از انقلاب، عرصۀ تنش طایفه ای شده است.

وی با بیان این که جامعۀ مصری باید شجاعتِ مبارزه با پدیده خشونت را به جان بپذیرد، گفت: جامعۀ مصری در زمینه فرهنگ و آموزش از کمبود رنج می برد و این مساله دلایلی متعدد دارد که یکی از آن ها نفوذ آموزش الازهر است. بخش گسترده ای از آموزش در مصر، زیر سایۀ آموزش الازهر است که باید در آن تجدید نظر شود. در واقع در منابع دینی که در الازهر تدریس می شود نیز باید تجدید نظر صورت گیرد.

وزیر فرهنگ مصر سپس با انتقاد شدید از برداشته نشدنِ گام هایی جدی در نوسازی گفتمان دینی گفت: تاکنون، در خصوص نوسازی گفتمان دینی که عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر آن را خواستار شده بود، اتفاقی واقعی نیفتاده است و مراجع مربوطه نظیر الازهر، هیچ گام جدی در این مسیر برنداشته اند. در واقع گفتمان دینی باید عملاً تغییر یابد نه به صورت تئوری.

النمنم با اشاره به بروز موج خشونت در عرصه های مختلف تاریخ مصر، خاطر نشان کرد: یکی از موج های خشونت که به تروریسم تبدیل شد در دهه هفتادِ قرنِ گذشته در مصر اتفاق افتاد. در این دهه، خشونت دینی، بر اثر کشمکش های اجتماعی و سیاسی و به سبب فهم نادرستِ برخی متون دینی بروز یافت.

وی افزود: تجربه تروریسم در مصر در دهۀ هفتادِ قرن گذشته، به بروز تاثیری بزرگی در فرهنگ و اندیشۀ ملت مصر منجر شد و سبب واگرایی شدید میان گروه های جامعه شد که گروه های تندروی دینی از این موضوع استفاده کردند.

وزیر فرهنگ مصر ضمن اقرار به این که این کشور در زمان حاضر، درگیر بحرانی سخت است، به برون رفت از این بحران ابراز امیدواری کرد و گفت: مصر، در طول تاریخ با بحران های متعددی دست به گریبان بوده و از همۀ آن ها پیروز بیرون آمده است.

205-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها