کهکشان "شبح" آغازی برای کشف اسرار جهان

کهکشان
شنبه 6 شهريور 1395 - 21:03

العالم ـ ستاره شناسان در سال گذشته با کشف کهکشانی متشکل از ماده ای تاریک، بر آن نام "دراگون فلای 44" (Dragonfly 44) گذاردند که در فاصله 330 میلیون سال نوری از زمین واقع است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پژوهشی جدید نشان می دهد که این کهکشان عظیم تقریبا با کهکشان راه شیری در خوشه کهکشان ها برابر است و فقط 1 درصد آن را ستارگان و گرد وغبار و گاز و غیره تشکیل می دهد در حالی که 99 درصد آن متشکل از ماده ای تاریک است.

کهکشان راه شیری بیش از صد برابر کهکشان "دراگون فلای 44" ستاره دارد؛ ستاره شناسان پس از مطالعه حرکت ستارگان در این کهکشان، از رصدخانه کِک در هاوایی دست به این اکتشاف زدند.

پروفسور "پیتر وان" عضو تیم تحقیقاتی در دانشگاه ییل در ایالت کنتیکت گفت: در کهکشان "دراگون فلای 44" ستارگانی با سرعت بسیار در حال حرکت هستند، از این رو یک تفاوت بزرگ بین آنها وجود دارد.

دانشمندانی که نتایج تحقیقات خود را در گاهنامه اختر فیزیک منتشر کردند، بر این باورند که احتمال دارد کهکشان شبحِ دیگری نیز کشف شود.

ماده تاریک یکی از اسرار جهان است که هنوز حل نشده باقی مانده، این ماده، نوری را منعکس نمی کند، از این رو نمی توان مستقیما با ابزارهای شناخته شده از ماهیت آن پرده برداشت؛ علی رغم وجود برخی نظریه ها در این خصوص، ماهیت واقعی این ماده تاریک همچنان ناشناخته باقی مانده است.

آنچه که دانشمندان را حیران کرده، آن است که 68 درصد از جهان متشکل از آنچه که موسوم به "انرژی تاریک" نام گرفته، می باشد که یک نیروی ضدجاذبه است و با یک فشار قوی منفی (که بصورت دافعه عمل می کند) کهکشان ها را در دور از یکدیگر قرار می دهد که این امر بر مطالعه این ماده تاریک تاثیر می گذارد. 

210-201-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها