تاکید دوباره دادگاه، بر مصری بودن تیران و صنافیر

تاکید دوباره دادگاه، بر مصری بودن تیران و صنافیر
يکشنبه 7 شهريور 1395 - 14:10

دادگاه دیوان عالی اداری مصر با صدور حکمی به طور ضمنی بر حاکمیت این کشور بر دو جزیره تیران و صنافیر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت مصر چند ماه پیش در چارچوب توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با عربستان، از حاکمیت مصر بر دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی بندر عقبه به نفع عربستان سعودی صرف نظر کرد.

این اقدام دولت مصر با واکنش تند محافل داخلی این کشور مواجه شد و آنها دولت را به باد انتقاد گرفتند و بر حاکمیت مصر بر این جزایر تاکید کردند.

تظاهرات و فعالیتهای اعتراض آمیزی نیز در دفاع از حاکمیت مصر بر این دو جزیره و غیرقانونی بودن اقدام دولت مصر به راه افتاد.

درپی این اقدام دولت مصر، شخصیت ها و نهادهای مردمی مصر به طرح شکایت علیه دولت در دادگاههای مصر پرداختد که در نتیجه اولین دادگاه به نفع آنها تمام شد و دادگاه حکم به ابطال توافقنامه یاد شده داد.

دولت مصر نیز در یکی از شعب دادگاه به حکم ابطال اعتراض کرد و قرار بود که به این اعتراض رسیدگی شود اما دادگاه دیوان عالی اداری مصر حکم به عدم صلاحیت دادگاه یاد شده برای رسیدگی به شکایت دولت داد تا برای دومین بار، مخالفان توافقنامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان برنده شوند. این توافقنامه حاکمیت مصر بر جزایر تیران و صنافیر را سلب و آن را به عربستان اعطا می کند.

به نوشته سایت روسیا الیوم، به نظر می رسد که قضا و قدر نیز با دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر یار نیست. دولتی که مسئولیت اثبات حاکمیت عربستان بر دو جزیره یاد شده را به دوش می کشد. دولت مصر با اعتراض خود قصد داشت تا حکم دادگاه مبنی بر ابطال توافقنامه را لغو کند تا بتواند این توافقنامه را  پیش از پایان کار پارلمان برای تصویب به آن ارایه کند. در این میان، حکم تازه دادگاه دیوان عالی اداری مصر در عدم صلاحیت دادگاه مورد نظر برای رسیدگی به اعتراض دولت، مانع از اینکار دولت شد.

دادگاه دیوان عالی اداری علت عدم صلاحیت دادگاه یاد شده را به خاطر تخلف های قانونی آن دانست و در حکم خود به طور مفصل آنها را تشریح کرد.

6

 

پربیننده ترین خبرها