پیام متفاوت "آتشفشان-1" برای عربستان + ویدئو

جمعه 12 شهريور 1395 - 18:31

بیروت، العالم - کارشناس مطالعات راهبردی جهان عرب، شلیک موشک بالستیک "آتشفشان 1" به خاک عربستان را حاوی پیام‌های جدیدی برای ائتلاف تحت فرماندهی عربستان علیه یمن دانست.

سرتیپ بازنشسته هشام جابر رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در گفت وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به توان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در وارد کردن خسارت و تلفات به ائتلاف تحت فرماندهی سعودی تصریح کرد: همواره خبر اقدامات غیرمنتظره ارتش و کمیته های مردمی یمن را که در زمان مناسب انجام می شود، می شنویم. ارتش و کمیته های مردمی بویژه از توان موشکی خود در زمان مناسب برای ضربه وارد کردن به اهداف مورد نظر بهره می برند.

وی افزود: بعد از گذشت سه ماه از آغاز این جنگ بیهوده یکسال و نیمه، سخنگوی ارتش سعودی اعلام کرد که همه توانمندیهای نظامی ارتش یمن ویران شده است اما تحولات و حوادث بعد از آن نشان داد که هر چند وقت یکبار، توانمندیهای موشکی جدیدی در یمن خود را نشان می دهد. این اولین باری نیست که ارتش یمن از موشک های بالستیک علیه مواضع عربستان استفاده می کند.

این کارشناس عرب، شلیک موشک آتشفشان-1 را در چارچوب سیاست بازدارندگی ارتش و کمیته های مردمی یمن توصیف کرد و گفت: این اقدام اصلا یک عملیات انتقام جویانه نیست بلکه عملیات بازدارندگی در برابر حملات حدود 18 ماهه ارتش سعودی و هم پیمانانش علیه یمن با انواع سلاح ها است. 9 هزار بمباران هوایی تا این ساعت فقط به گسترش نفوذ القاعده در یمن و قتل هزاران یمنی از جمله 800 کودک منجر شده است.

جابر در اشاره به شلیک موشک آتشفشان-1 تصریح کرد: آنچه امروز روی داد، یک عملیات ویژه بوده و حاوی ای پیام به نیروهای متجاوز است که ما اینجا هستیم و قادریم تا اهداف شما را در عمق عربستان هدف قرار دهیم.

وی افزود: ما شاهد بوده ایم که ارتش و کمیته های مردمی یمن از این کشور دفاع می کنند و برخی موشک های سبک و کاتیوشا و گلوله توپ را به سمت اهداف نظامی در نجران و عسیر در مجاورت خاک عربستان با مرز یمن شلیک می کنند و همزمان نیز نوعی عملیات چریکی را انجام می دهد، اما امروز شاهد یک تحول ویژه راهبردی جدید هستیم؛ سرهنگ لقمان سخنگوی ارتش یمن گفت که این راهبردی جدید با هدف رساندن پیام بازدارندگی در وهله اول و تلاش برای فهماندن این مطلب به نیروهای متجاوز و هم پیمانانشان است که ارتش یمن سلاح کافی دارد و می تواند عمق خاک عربستان را هدف قرار دهد.

این کارشناس نظامی تصریح کرد: ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در قبال هر گونه ناکامی نظامی خود، به بمباران تاسیسات نظامی و غیرنظامیان یمنی روی می آورد و امروز شاهد این مسئله در سراسر یمن هستیم.

7- 6

پربیننده ترین خبرها