سعودی‌ها: کنفرانس چچن زیر نظر روسیه و ایران بود!

سعودی‌ها: کنفرانس چچن زیر نظر روسیه و ایران بود!
جمعه 12 شهريور 1395 - 23:28

شماری از نویسندگان و وهابیون سعودی به کنفرانس اخیر برگزار شده در شهر گروزنی پایتخت جمهوری چچن که سلفیت و وهابیت را از شمول اهل سنت مستثنی کرد، حمله کردند و برگزاری این اجلاس را به زعم خود، زیر نظر سازمان اطلاعاتی روسیه و ایران دانستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آل الشیخ از نویسندگان سعودی تلاش کرد تا با انتقاد از ایران و روسیه، افکار عمومی را از انتقاد وارده به عربستان در قالب این کنفرانس منحرف کند.

به نوشته سایت المرصد، آل الشیخ در مطلب خود در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شد: کنفرانس چچن زیر نظر سازمان اطلاعاتی روسیه و ایران برای خارج کردن عربستان از دایره اهل سنت و جماعت برگزار شد.

آل الشیخ در ادامه مطلب خود به شیخ الازهر اهانت کرد و افزود: شرکت شیخ الازهر در اجلاس گروزنی که عربستان را از دایره شمول اهل سنت کنار زد، ایجاب می کند که ریاض در رابطه خود با مصر تجدید نظر کند.

وی با اشاره به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نوشت: جا دارد مصر السیسی خراب و ویران شود... ما با السیسی بودیم زیرا اخوان المسلمین و سلفی های خیانتکار دشمنان ما و او هستند اما در گروزنی به ما پشت و انکارمان کرد پس به تنهایی با سرنوشتش دست و پنجه نرم کند.

شماری از کاربران در شبکه های اجتماعی این گفته های آل الشیخ که سازمان اطلاعاتی ایران و روسیه را به دست داشتن در اجلاس گروزنی متهم کرد، به باد تمسخر گرفته و تاکید کردند که آل سعود و وهابیت از علمای اهل سنت و جماعت ضربه سخت و غیرقابل پیش بینی خواهد خورد.

یک کاربر عراقی در توییتر نوشت: "هر چیزی در دنیا می شود، سعودیها ایران را متهم می کنند..این سردرگمی و دیوانگی چیست؟"!

یک کاربر دیگر نوشت: "ایران.. ایران.. ایران ..شما بیماری ایران دارید.. در نهایت اهل سنت بیدار شدند و فهمیدند که آل سعود در پس پرده همه مشکلات و مصیبت های جهان است".

مرکز اطلاع رسانی الازهر بیانیه ای را درباره موضع احمد الطیب شیخ الازهر در کنفرانس گروزنی صادر کرد اما توضیح الازهر نیز آتش خشم سعودیها را خاموش نکرد.

این مرکز اطلاع رسانی در بیانیه خود آورد که الطیب "در جریان سخنرانی خود برای امت اسلامی در این اجلاس تاکید کرد که مفهوم اهل سنت و جماعت بر اشعریه و ماتریدیه و اهل حدیث اطلاق می شود".

کنفرانس "اهل سنت و جماعت" خشم سلفی های وهابی را برانگیخت زیرا از وهابیت تبری جست و سلفی های وهابی آن را توطئه روسیه علیه خود دانستند و به دنبال آن پیروان سلفی های وهابی بیش از یکصد هزار مطلب در توییتر علیه شرکت کنندگان در کنفرانس نوشتند.

این کنفرانس که با نظارت رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن برگزار شد، اهل سنت و جماعت را از نظر اعتقادی منحصر به اشعری ها و ماتریدی ها و از نظر علم و اخلاق و تزکیه به اهل مذاهب اربعه در فقه و اهل تصوف دانست و مخالفان این گروه ها را خارج از دایرۀ اهل سنت و جماعت اعلام کرد.

بدین ترتیب، فرقه های ساختگی همچون وهابیت تکفیری که مبنای حاکمیت آل سعود و آل الشیخ بر سرزمین حرمین شریفین بر آن قرار دارد، از نظر حاضران در این همایش از جمله علمای بزرگ اهل سنت، جایی در میان مسلمانان ندارند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس در بیانیۀ پایانی خود خاطرنشان کردند که این کنفرانس نقطۀ تحول مهم و ضروری برای تصحیح انحراف بزرگ و خطرناکی است که بر اثر تلاش افراط گرایان برای سرقت این لقب و منحصر کردن آن به خودشان، وارد مفهوم "اهل سنت و جماعت" کرده اند.

این کنفرانس همچنین توصیه کرد که مدارس بزرگ علمی دوباره محافل علوم یکپارچه را برای تربیت علمای قادر به محکوم کردن مظاهر انحراف، دایر کنند و بر ضرورت افزایش سطح همکاری بین نهادهای علمی ریشه دار که از نظر صادر کنندگان بیانیه  "الازهر، القرویین، الزیتونه و حضرموت" هستند با نهادهای دینی روسیه تأکید کردند.

6

پربیننده ترین خبرها