آزادی به روش فرانسوی؛ تمسخر قربانیان زلزله!

آزادی به روش فرانسوی؛ تمسخر قربانیان زلزله!
شنبه 13 شهريور 1395 - 14:51

درحالی‌که انتشار کاریکاتوری توهین آمیز در مجله فرانسوی "شارلی ابدو" درباره قربانیان زلزله ایتالیا، با انتقادهای بسیاری همراه شده، مقامات فرانسوی مدعی شدند که این اقدام در چارچوب آزادی بیان در مطبوعات صورت گرفته است!

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجله شارلی ابدو کاریکاتوری توهین آمیز را تحت عنوان "زلزله به روش ایتالیایی" درباره قربانیان زلزله اخیر در ایتالیا منتشر کرد، که با انتقاد شدیدی از سوی مردم و مسؤولان این کشور و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در دنیا همراه شده است.
این مجله دیروز (جمعه) در کاریکاتور خود، قربانیان زلزله را با غذاهای ایتالیایی مقایسه کرد.
وزیر دادگستری ایتالیا، کاریکاتور مذکور را مشمئز کننده توصیف کرد و گفت که اظهار نظر بیشتر درباره این اقدام بی فایده است، زیرا اظهار نظر درباره این مسأله به معنای تحقق خواسته‌های ناشران این مجله است.
این مسؤول ایتالیایی تأکید کرد که هدف مجلۀ فرانسوی از این کار، به راه انداختن جنجال و جلب تجوه رسانه‌ها است.
رئیس مجلس سنای ایتالیا هم در انتقادی مشابه گفت: "این آزادی را دارم که بگویم، همه این اقدامات مشمئز کننده است."
انتشار این کاریکاتور با واکنشها و انتقادهای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.
با این حال سفارت فرانسه در رم با مطرح کردن ادعای "آزادی مطبوعات" در این این کشور، مدعی شد کاریکاتور منتشر شده در مجله شارلی ابدو، موضع فرانسه نیست.
زلزله بسیار شدید در شب 24 آگوست (3 شهریور) در ایتالیا، حدود 300 کشته برجا گذاشت.
مجلۀ شارلی ابدو پیش از این نیز بارها کاریکاتورهای توهین آمیزی را علیه مسلمانان منتشر کرده است، و مسؤولان فرانسوی نیز از آن تحت عنوان "آزادی بیان" حمایت کرده اند.
ادعای حمایت از آزادی بیان در فرانسه درحالی است که طی هفته‌های اخیر در این کشور جنجال جدیدی تحت عنوان ممنوع بودن "بوریکینی" (لباس شنای زنان مسلمان) مطرح شده، و با وجود اعتراض محافل بین المللی و حقوقی به این اقدام فرانسه و تعلیق ممنوعیت بورکینی از سوی دادگاه عالی قانون اساسی، شماری از مسؤولان این کشور از این طرح حمایت کرده و بر ادامۀ اجرای آن تأکید کرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها