پژوهشی بحث برانگیز...

اصل تمدن چین، مصری است

اصل تمدن چین، مصری است
شنبه 13 شهريور 1395 - 22:26

العالم ـ یک پژوهش جدید بار دیگر بحث و جدل درباره هویت تمدن چینی و ارتباط آن با تمدن مصر باستان را برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجله آمریکایی فارین پالیسی تاکید کرد که پژوهش جدید سون ویدونگ استاد زیست‌شیمی در دانشگاه علوم و تکنولوژی در شهر هیفی واقع در شرق چین، بحث و جدل درباره هویت تمدن چینی و ارتباط با تمدن مصر باستان را بار دیگر مطرح کرد.

به نوشته الیوم السابع، این مجله آمریکایی در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود در روز جمعه، بخشهایی از نسخه های خطی تاریخی در کتاب "سیما کیان" مورخ مشهور چینی را منتشر کرده است؛ این نسخه های خطی به اظهارات کیان در باره رودخانه نیل به عنوان یکی از مناطقی که منشا امپراطوی جیا در چین بوده است، اشاره می کند؛ تاریخ این امپراطوری به سالهای 2070 ـ 1600 قبل از میلاد بازمی گردد.

به گفته این مجله، ادعاهای سون ویدونگ مبنی بر اینکه بنیانگذاران تمدن چینی در واقع چینی نبودند؛ بلکه مهاجرانی از مصر بودند، بحث و جدل بسیاری در سال گذشته در اینترنت به راه انداخت.

این استاد چینی تنها به رودخانه نیل استناد نمی کند؛ بلکه می گوید که در دهه های نود با مطالعه اشیای مفرغی قدیم چینی شگفت زده شده است زیرا متوجه شد که ترکیب شیمیایی آنها بسیار شبیه به نوع برونزی آن در مصر باستان و نه سنگ معدن چینی است.

سون ویدونگ می گوید که دانشمندان بر این باورند که فناوری عصر برونز در چین برای نخستین بار از شمال غرب کشور از طریق جاده ابریشم که به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد، وارد شده است.

وی افزود: مصر منشا اصلی تکنولوژی عصر برنز است و از طریق هکسوس وارد چین شده است؛ ملتی که در غرب چین زندگی می کنند و در سالهای میان قرن 17 و 16 قبل از میلاد در بخشهایی از مصر حکومت کردند تا اینکه مصریها آنها را بیرون کردند.

مجله فارین پالیسی تاکید می کند که ایده های سون و بحث و جدل حاصل از آن در سراسر کشور، به بحث و جدل دیگری میان باستان شناسان در چین نیز متعلق می شود که برای بیش از یک قرن تلاش کردند تا به این سوال علمی که چه بسا سیاسی شده بود، پاسخ دهند و آن این است که ملت چین از کجا آمده است؟

210-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها