پرندگان چگونه از رعد و برق می گریزند؟

پرندگان چگونه از رعد و برق می گریزند؟
يکشنبه 14 شهريور 1395 - 14:41

شمال کشور در روزهای اخیر شاهد وقوع رعد و برقهای شدیدی بود که در برخی شهرها همچون بابل با مرگ شمار زیادی از پرندگان همراه شد. اما آیا اصولا رعد و برق تهدیدی برای پرندگان محسوب می شود؟

رعد و برق شدیدی که مناطق مختلفی از شمال کشور را تحت تأثیر قرار داد برای شمار زیادی از پرندگان به خصوص گنجشکها خوش یمن نبوده است. تصاویر منتشر شده در رسانه ها حکایت از مرگ بسیاری از پرندگان بر اثر وقوع رعد و برق دارد.

این اتفاق درحالی روی داده است که از نگاه علمی بسیای از پرندگان با تشخیص زودهنگام وقوع طوفان و رعد و برق به نوعی خود را از خطر مرگ نجات می دهند.

البته کاملا پیداست که رعد و برق و طوفانهای شدید همواره قربانی می گیرند. در هر حادثه ای از این دست شماری از حیوانات تلف می شوند و البته پرندگان هم از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال به روشنی پیداست که پرندگان قابلیتهای زیادی برای محافظت از خود در برابر طوفانهای شدید دارند.

حالا این پرسش مطرح می شود که اصولا پرندگان چگونه می توانند خود را از گزند حوادث طبیعی نظیر طوفانهای شدید، رعد و برق و زمستانهای سخت نجات دهند؟

از نگاه علمی بسیای از پرندگان با تشخیص زودهنگام وقوع طوفان و رعد و برق به نوعی خود را از خطر مرگ نجات می دهند.

پاسخ به این پرسش در دو بخش نهفته است. بخش نخست مربوط به مکان زندگی این موجودات می شود. اصولا پرندگان موجوداتی ریزجثه هستند و به همین دلیل بهتر از سایر موجودات درشت جثه می توانند مکانی مناسب برای در امان ماندن از این حوادث پیدا کنند. شاخه های درختان و شکاف میان ساختمانها از جمله مکانهایی است که پرندگان برای نجات جان خود از آنها استفاده می کنند.

اما فاکتور دیگری که به عنوان عامل محافظت کننده از پرندگان در برابر طوفان و رعد و برق از آن یاد می شود چیزی نیست جز آمادگی. این سطح از آمادگی خود در دو بخش خلاصه می شود که قسمت اول آن مربوط به تکامل ساختاری این جانوران در گذر زمان می شود. به طور کلی پرندگان برای زندگی در شرایط جوی نامساعد تغییر کرده اند. برای درک بهتر این نکته کافی است به پرندگانی دقت کنیم که در برف و یخبندان همچنان به راه رفتن بر روی زمین و سطوح پوشیده از برف ادامه می دهند.

پوشیده بودن بدن پرندگان از پر بخش دوم این آمادگی به حساب می آید. دقیقا به همان دلیلی که انسانها برای حفظ گرمای بدنشان در زمستانها از لباسهای پشمی یا دارای پر در میان لایه های مختلف استفاده می کنند پرندگان هم به واسطه پوشیده بودن بدنشان از این ساختارهای ظریف مقاومت خوبی در برابر سرمای کشنده و تغییرات ناگهانی آب و هوا دارند.

منبع: سینا پرس- tufts

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها