اهداف نشست اخیر رهبران تروریسم در سوریه

اهداف نشست اخیر رهبران تروریسم در سوریه
يکشنبه 14 شهريور 1395 - 22:24

جبهه النصره با نام جدید فتح الشام، برای متحد کردن دیگر گروه های مسلح تروریست در سوریه، با تهدید اسلحه، آن ها را پای میز مذاکره نشاند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع نزدیک به گروه "احرار الشام" خبر دادند که طی روزهای گذشته، نشست های متعددی با حضور شماری از گروه های مسلح در استان ادلب در شمال غربی سوریه برگزار شد که جبهۀ النصره، با نام جدید فتح الشام نیز در آن حضور داشت و هدف از این نشست ها، ادغام همه گروه ها بود.
به نوشتۀ وبگاه رأی الیوم، این نشست، به ریاست مفتی سعودی "عبدالله المحیسنی" برگزار شد که هفتۀ پیش تهدید کرده بود هرگروهی با ادغام مخالفت کند، سرکوب خواهد شد.
در این نشست ها، ابومحمد الجولانی از سرکرده های ارشد فتح الشام حضور داشت اما برخی از گروه های مسلح تروریست، این نشست ها را تحریم کردند.
شماری از گروه های شرکت کننده در این نشست ها، با تعیین الجولانی به عنوان سرکردۀ تشکل جدید، مخالفت کردند اما فتح الشام، بر انتصاب وی به عنوان سرکرده، پافشاری کرد و علاوه بر آن، ادارۀ دفاتر نظامی، امنیتی و اقتصادی در تشکل جدید را به عنوان سهم، خواستار شد.
به گفتۀ منابع نزدیک به احرار الشام که نام آن ها فاش نشده است، جبهه فتح الشام، ادغام را پیش شرط هرگونه مذاکرات می دانست، اما اکثر گروه ها، خواهان تعیین پیمان نامه با بندهای مشخص، پیش از هرگونه نشستِ تشکل جدید بودند. اما المحیسنی و نمایندگان فتح الشام، این پیشنهاد را رد کردند و بر اولویت بخشیدن به ادغام به عنوان پیش شرط، پافشاری کردند.
از سوی دیگر، گروه احرار الشام که در این نشست ها شرکت داشت، پیشنهاد کرد کمیته ای مشترک از همه گروه ها تشکیل شود تا سازوکاری جهت برطرف کردن موانع ادغام بیندیشد و در صورت بروز هرگونه اختلاف، این کمیته، به عنوان فصل الخطاب عمل کند؛ اما الجولانی با این پیشنهاد مخالفت کرد.
در این میان، جنبش نور الدین زنکی نیز از حضور برخی از گروه های مسلح ابراز ناخرسندی کرد و خواستار احضار دیگر گروه های مستثنی شده از نشست ها، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی در این نشست ها شد.
آنچه در پستوهای اتا4 های مذاکره میان گروه های تروریستی در سوریه می گذرد، پشت پردۀ رخدادهای میدانی را توضیح می دهد. در حال حاضر خبرها از آن حکایت دارد که عربستان و قطر تلاش می کنند مانع جای گرفتن رسمی هر یک از گروه های مسلح در لیست گروه های تروریستی مورد توافق روسیه و آمریکا شوند تا روسیه نتواند به راحتی برخی از این گروه ها را هدف قرار دهد و نابود کند؛ زیرا ادغام این گروه ها همۀ آن ها را از حملات و تضعیف در امان نگاه خواهد داشت. در چنین شرایطی، برنامۀ روسیه و آمریکا برای جدا کردن گروه های تروریستی از گروه های موسوم به میانه رو دشوار خواهد شد. از سوی دیگر عربستان تلاش می کند ترکیه را در سوریه به چالش بکشد و سران گروه های مسلح را از مقاصد تازۀ این کشور در قبال آنان آگاه سازد.
205-220
 

پربیننده ترین خبرها