نیرنگ آمریکایی که باعث شد روسیه قید تفاهم را بزند

نیرنگ آمریکایی که باعث شد روسیه قید تفاهم را بزند
سه شنبه 16 شهريور 1395 - 15:08

تا پیش از آنکه مذاکرات آمریکا و روسیه دربارۀ سوریه نقش بر آب شود، چیزی تا دستیابی دو طرف به توافق باقی نمانده بود. عمق اختلافات چنان زیاد شده است که دیدار پوتین و اوباما در حاشیۀ نشست گروه 20 نیز نتوانست به شکل گیری تفاهمی بیانجامد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، روزنامۀ السفیر لبنان در مقاله ای نوشت دلیل بر هم خوردن توافق، تا حد زیادی، به تلاش آمریکایی ها برای سوء استفاده از محدودیت گزینه های روسیه در سوریه باز می گردد. آن ها قصد داشتند بیشترین امتیازات ممکن را از روسیه دریافت کنند، امتیازاتی که روسیه نمی توانست آن را واگذار کند.
آمریکایی ها در آخرین لحظات بر سرسختی خود افزودند؛ زیرا می دانستند روسیه تلاش می کند تا پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما دربارۀ سوریه با آمریکا توافق کند؛ زیرا کسی چون هیلاری کلینتون، به عنوان گزینۀ محتمل تر ریاست جمهوری، مواضع خصمانه تری دارد و روس ها در دوران او مجبور خواهند شد بیش از پیش در سوریه هزینۀ نظامی بپردازند.
روس ها از سویی توانایی نهایی کردن نبرد سوریه را در کوتاه مدت ندارند. از سوی دیگر نیز نمی پذیرند که با اعتراف به شکست از سوریه عقب نشینی کنند. همچنان که نمی توانند برای مدتی طولانی در سوریه بمانند و در دام فرسایش قوا گرفتار شوند که اساس راهبرد آمریکا علیه این کشور در سوریه است.
به دلایل بالا، آمریکا سقف خواسته های خود را بالا برد. طرحی که مایکل راتنی فرستادۀ آمریکا در امور سوریه، به مخالفان دولت دمشق ارائه کرد، عقب نشینی بزرگی نسبت به موضوعاتی است که روس ها و آمریکایی ها دربارۀ آن قبلا گفتگو کرده بودند.
عدم توازن میان درخواست ها از مخالفان مسلح و درخواست ها از ارتش سوریه، یک باج خواهی آشکار و آگاهانه بود که آمریکایی ها با توجه به محدودیت گزینه های پیش روی روسیه در سوریه به آن دست زدند.
طرحی که آمریکا پیشنهاد داده است، مسألۀ گسترۀ جغرافیایی جبهة النصره، مواضع آن و راه های تمایز قائل شدن میان آن و گروه های میانه رو را – که خواستۀ روسیه است - حل نمی کند و هیچ ساز و کاری برای آن پیشنهاد نمی دهد. این در حالی است که هدف اصلی مذاکرات روسیه و آمریکا مبارزه با تروریسم و داعش بوده است. طرح آمریکا نوع برخورد با گروه هایی را که با جبهة النصره همپیمان می شوند روشن نکرده و به تلاش های عربستان و قطر برای حمایت از جبهة النصره وایجاد یک ارتش که کار روسیه را برای هدف قرار دادن گروه های تندرو پیجیده می کند، هیچ توجهی نشان نداده است. از سوی دیگر، آمریکایی ها تلاشی جدی برای هدف قرار دادن جبهة النصره نشان نداده اند.

آمریکایی ها که هیچ گاه در عملیات های هوایی خود میان انسان، حیوان و گیاهان و نظامیان و غیر نظامیان تمایزی نگذاشته اند، پیوسته این سخن را تکرار می کنند که تمایز نهادن میان گروه های مسلح میانه رو و تروریستی دشوار و پیچیده است.
طرح آمریکا این نکته را فراموش کرده است ائتلاف مخالفان سوری که از آن درخواست شده است تا در جنگ علیه تروریسم همکاری کند، هنوز جبهة النصره را بازوی نظامی خود می داند.
220

پربیننده ترین خبرها