سند شبکۀ قطری دربارۀ دیدگاه نهائی معارضان سوریه

سند شبکۀ قطری دربارۀ دیدگاه نهائی معارضان سوریه
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 08:55

شبکه الجزیرۀ قطر مدعی شد به سندی دست یافته که نشان می‌دهد معارضان سوریه خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور با نظارت سازمان ملل متحد هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، این شبکۀ قطری خاطرنشان کرد که گروه‌های معارض، دوره انتقالی را در این سند  یک سال و نیم در نظر گرفته‌اند.
مفاد مطرح شده در این سند قرار است روز چهارشنبه در نشست موسوم به «دوستان سوریه» در لندن ارائه شود.
گروه‌های به اصطلاح معارضان سوریه که از پشتیبانی گسترده و همه جانبۀ کشورهای بیگانه و به ویژه دولت‌های غربی و همپیمانان منطقه‌ای آنان برخوردارند، همواره در پوشش فعالیت‌های سیاسی از گروه‌های مسلح و باندهای خرابکار در سوریه حمایت کرده‌اند.
الجزیره مدعی شد در این سند، مخالفان سوریه فرایند انتقال را 3 مرحله‌ای عنوان کرده اند، که با مذاکرات 6 ماهه آغاز و با آتش بس تکمیل می شود. مرحلۀ دوم هم یک سال و نیم است و طی آن تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل شورای نظامی مشترک، هیئت انتقال  قدرت و دولت موقت تشکیل می شود. مرحله نهایی هم با اجرای نتایج و تصمیم‌های گفتگوی ملی و برگزاری انتخابات محلی، مجلس و ریاست جمهوری تحت نظارت سازمان ملل متحد تکمیل می‌شود.
"منذر ماخوس" نماینده گروه مخالفان سوریه در پاریس، در مصاحبه با شبکۀ الجزیره مدعی شد: "بشار اسد (رئیس جمهور منتخب سوریه) جایی در مرحلۀ انتقالی ندارد و حتی یک روز هم نمی‌توان او را پذیرفت."

دولتهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنان پس از آغاز بحران سوریه با تشکیل گروهی تحت عنوان "دوستان سوریه"، بارها نشستهایی را برای همفکری جهت پشتیبانی هرچه بیشتر از مخالفان خارج نشین و گروه ها و باندهای مسلح در داخل سوریه برگزار کرده اند.

پربیننده ترین خبرها