محکومیت رفتارهای غیراسلامی عربستان با حجاج+ویدئو

چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 21:37

العالم - علما و شخصیت های سیاسی جهان اسلام از عربستان سعودی به علت محروم کردن حجاج ایرانی و چند کشور مسلمان دیگر از ادای مناسک حج انتقاد کردند و خواستار واگذاری اداره امور حج به کشورهای مسلمان شدند.

محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه امروز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار شبکه العالم گفت: عربستان سعودی برای پنجمین سال متوالی حجاج سوریه را از ادای مناسک حج محروم می کند.

السید افزود: حکام عربستان از اماکن مذهبی برای دست یابی به اهداف سیاسی مخرب خود و اجرای سیاست های تکفیری شان سوء استفاده می کنند.

شخصیت های دینی هند نیز اعلام کردند که عربستان حق محروم کردن حجاج از ادای مناسک الهی حج را ندارد.

مولانا جنان اصغر مولایی عضو مجمع علمای هند نیز بیان کرد:حج وظیفه ای الهی است و از لحاظ شرعی و قانونی نباید حجاج هیچ کشوری را از ادای وظایف دینی خود محروم کرد.

حسن کمیلی کارشناس امور دینی و سیاسی هم اعلام کرد: بسیار عجیب است که جامعه جهانی و سازمان های بین المللی هیچ واکنشی به برخوردهای غیراسلامی و غیرقانونی عربستان سعودی با حجاج کشورهای مختلف نشان نمی دهند.

تسلیم احمد رحمانی رئیس شورای سیاسی مسلمانان هند گفت:عربستان به جای مشکل آفرینی و مانع تراشی برای حجاج باید به زوار خانه امن الهی همه خدمات لازم را ارائه بدهد.

شخصیت های دینی و سیاسی پاکستان هم نحوه برخورد عربستان با حجاج را محکوم و اعلام کردند که چنین برخوردهایی باعث اختلاف افکنی در جهان اسلام می شود و به اختلافات موجود دامن می زند.

صاحب زاده محمد ناصر رحمانی عضو شورای هماهنگی مذاهب پاکستان اعلام کرد: برخوردهای عربستان با حجاج خانه خدا وحدت و انسجام مسلمانان را به هم می زند و محروم کردن حجاج ایرانی از ادای مناسک حج اقدامی برخلاف تعالیم اسلامی است.

حیدر علوی یکی از علمای پاکستان هم گفت: اماکن مقدسه مِلک خصوصی خاندان حاکم عربستان سعودی نیست و نحوه برخورد این خاندان با زائران بیت الله الحرام سرانجام زمینه نابودی آل سعود را فراهم خواهد کرد.

اصغر عسکری یکی از اعضای ارشد حزب شورای وحدت مسلمانان هم گفت : اداره امور حج نباید فقط به دست یک گروه خاص باشد بلکه باید کمیته ای مشترک شامل نمایندگان کشورهای مسلمان برای اداره امور حج تشکیل شود.

حزب اسلام در جمهوری آذربایجان نیز از کشورهای مسلمان خواست که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تکرار فجایع سال گذشته آل سعود در حق حجاج کشورهای مختلف دریغ نکنند.

عاکف حیدرلی معاون سیاسی حزب اسلام اعلام کرد : سران و ملت های کشورهای مسلمان باید مخالفت صریح و شدید خود با برخوردهای نادرست آل سعود با حجاج را اعلام کنند و مانع تکرار چنین برخوردهای غیرمنطقی بشوند.

شیخ خالد الملا رئیس مجمع علمای عراق نیز خواستار واگذاری اداره امور حج به کشورهای مسلمان بزرگ شد و گفت : کشورهای بزرگ اسلامی همچون اندونزی ، ترکیه و ایران باید اداره امور حج را به دست بگیرند.

الملا با درخواست از عربستان برای احترام گذاشتن به پیروان مذاهب اسلامی مختلف ، اعلام کرد : عربستان در مراسم حج باید به حقوق پیروان همه مذاهب اسلامی احترام بگذارد.

214-9

پربیننده ترین خبرها