آخرین حضور اوباما در سازمان ملل؛ افتخار به توافق هسته‌ای

آخرین حضور اوباما در سازمان ملل؛ افتخار به توافق هسته‌ای
سه شنبه 30 شهريور 1395 - 19:30

رئیس جمهور آمریکا، حل و فصل پروندۀ هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دوران ریاست جمهور خود دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از حل مسئله هسته‌ای ایران، احیای روابط با کوبا و نیز برقراری دولت دموکراتیک در میانمار به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود یاد کرد.
اوباما درباره موضوع هسته‌‌ای ایران گفت که از طریق دیپلماسی توانستیم مسئله هسته‌ای ایران را حل و فصل کنیم.
اوباما گفت: «هنگامی که ایران محدودیت‌هایی را علیه برنامه هسته‌ایش پذیرفت، این موضوع باعث ارتقاء امنیت جهانی و توانایی ایران برای همکاری با سایر ملت‌ها شد».
در سوی دیگر، اوباما با انتقاد از کره شمالی گفت: «وقتی کره‌ شمالی یک سلاح هسته‌‌ای را آزمایش کند همه ما را به خطر انداخته است. وقتی کشوری بتواند این قاعده را زیر پا بگذارد باید پاسخگو نیز باشد».

او، همچنین، تأکید کرد که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای، از جمله آمریکا، باید زرادخانه‌های تسلیحاتی خود را کاهش دهند.
 

رئیس اسرائیل باید بفهمد نمی‌تواند تا ابد زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند
رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به بحران میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها هم اشاره کرد و در این رابطه مدعی شد: «اگر فلسطینی‌ها از خشونت دست می‌کشیدند و اسرائیل هم می‌فهمید تا ابد نمی‌تواند زمین‌های فلسطین را اشغال کند روابط دو طرف بهتر می‌شد».

بحران سوریه از طریق دیپلماسی قابل حل است
اوباما در ادامه و درباره بحران سوریه نیز گفت که راه‌حل بحران سوریه نظامی نیست و برای پایان دادن به درگیری‌ها به سوریه نیاز به دیپلماسی است.
وی همچنین، بدون اشاره به نقش اصلی غرب و همپیمانانش در خاورمیانه در پیدایش و حمایت از افراط گرایی، درباره به وجود آمدن داعش گفت که سران کشورهای خاورمیانه که به آزار و اذیت مخالفان سیاسی یا اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌پردازند در بوجود آمدن داعش کمک کرده‌اند.

او روسیه را نیز متهم کرد که تلاش می کند «جاه و جلال از دست رفته را با توسل به زور باز گرداند».
 

پربیننده ترین خبرها