بحران زنان مغربی در زندانهای سعودی

يکشنبه 4 مهر 1395 - 10:07

"لمیاء معتمد"، خدمتکار مغربی که در عربستان مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار گرفت و به زندان افتاد، پس از آزادی و بازگشت به کشورش، با لحنی آمیخته با درد و اندوه از گرفتاری شمار قابل توجهی از زنان مغربی در زندانهای آل سعود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، لمیاء که با پا در میانی ملک محمد ششم، پادشاه مغرب مشمول عفو استثنایی شد و صبح جمعه به کشورش بازگشت، ماجرای مصیبت ها و رنج یک سال و دو ماهه خود در زندان های عربستان را شرح داد.
وی ضمن تکذیب هرگونه مداخله سفارت مغرب در ریاض، از محمد ششم، پادشاه مغرب و عموم هموطنانش به دلیل اعلام همبستگی با وی تشکر کرد.
لمیاء، 24 ساله و مادر یک دختر بچه به نام "هبه" پس از شرح رنج و مشکلات خود در یک فایل ویدیویی که در "یوتیوب" منتشر کرد، اکنون در منزل خود و در میان خانواده اش در منطقه "الفوارات" در شهر "قنیطره" به خبرگزاری "هسپرس" مغرب گفت که چگونه مستقیما در معرض بازپرسی و تحقیقات مقامات سعودی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: "با وجود انتشار این فایل ویدیویی، سفارت مغرب در ریاض دخالت نکرد و حتی خبر وساطت پادشاه را هم از طریق خانواده ام در مغرب دریافت کردم.. عجیب اینجا بود که کنسولگری مغرب در جده به من گفت که پرونده را دنبال می کند اما در کار قضایی عربستان سعودی دخالت نمی کند. "

لمیاء

لمیاء که هنوز آثار رنج و سختی روزهای گرفتاری را به چهره دارد گفت که حکم اخراجش از عربستان به مغرب برایش غافلگیر کننده بود و افزود: "تصور نمی کردم چنین استقبال گسترده ای از آن فایل ویدیویی شود مخصوصا که من با ترس و هراس شدید آن را فیلمبرداری و ضبط کردم و مطمئن بودم که مقامات سعودی بیکار نمی نشینند و من آخرین روزهای عمرم را در زندان سپری می کنم.. تا اینکه پادشاه مغرب وساطت کرد."
لمیاء در این مصاحبه فاش کرد که زنان مغربی بسیاری در زندان های عربستان سعودی به سر می برند. هر یک از آنها در سکوت با مصیبت خاص خود دست و پنجه نرم می کنند.
وی افزود: "ما در محیط زندان با رفتارهایی به شدت تبعیض آمیز، تعرض و تجاوز و انواع فشارهای جسمی و روانی رو به رو بودیم."

او گفت: در این زندان ها زنانی از ملیت های مختلف و حتی از کشورهایی که من قبل از آن اسمش را هم نشینده بودم مثل چاد و حبشه و غیره دیده می شدند.

لمیاء

این زن جوان فاش کرد که زنان مغربی در زندان های سعودی فشارهای شدیدی را تحمل می کنند. وی گفت در زندان های عربستان قانون تنازع بقا حاکم است و هر کس قویتر باشد امکان بقا می یابد. در این بین زنان مغربی بیش از دیگران رنج می کشند چون فراموش شده اند و هیچ یک از مقامات مغرب و سفارت و کنسولگری این کشور در عربستان کاری برای آنها نمی کنند. در حالی که اتباع کشورهای دیگر از رسیدگی و توجه کشور متبوعشان برخوردارند. به عنوان مثال نمایندگانی از سفارت فلیپین پیوسته به اتباع این کشور در زندان انواع کمک های اداری و مادی می رساندند اما سفارت مغرب تنها سفارتی است که سراغ اتباع این کشور را نمی گیرد.
لمیاء در ادامه می گوید نمایندگان سفارت مغرب در طول یک سال فقط یکبار آنهم پس از نامه نگاری زنان مغربی برای خانواده هایشان و طرح شکایت در سفارت ریاض در "رباط"، پایتخت مغرب با زندانیان ملاقات کردند.
وی افزود: "آنها تنها پس از آن که منافع خارجی شان به چالش کشیده شد، به زندانیان سر زدند. آنها در برخورد با پرونده من هر یک به نوعی سعی کردند از مسئولیت شان شانه خالی کنند. حتی تعدادی از زنان مغربی که بدون وثیقه آزاد شده بودند برای بازگشت به کشورشان منتظر نقش همیشه غایب سفارت مغرب بودند."

لمیاء

ارباب سعودی و انواع شکنجه، تعرض و تهدید لیما

لمیاء در تشریح جزئیات پرونده خود گفت که در ژوئن 2015 (خرداد 94) وارد عربستان شد و در همان ماه اول در معرض انواع شکنجه ها، تهدیدها، تعرضات روانی و جسمی ارباب سعودی خود قرار گرفت. این ارباب به زور تهدید با وی ازدواج کرد. تا اینکه در نهایت مجبور به شکایت شد. وی می گوید با شگفتی تمام دیدم که مرا به مدت 15 روز به تیمارستانی در جده و سپس به طائف بردند. این مدت با مناسک عرفه همزمان شده بود.
لمیاء معتمد می گوید مسئولین سعودی او را محاکمه کردند و نکته شوک آور قضیه آنجا بود که وی فهمید بخشی از گزارش پرونده محاکمه وی حذف شده است.

او می گوید: "این بخشی از نقشه بود. آنها می خواستند ارباب سعودی را تبرئه کنند و پرونده را هر چه سریعتر مختومه اعلام کنند. چون او نفوذ زیادی در کشور خود داشت و وابسته به یک قبیله معروف بود."
لمیاء در این مصاحبه تأکید کرد که دست از تعقیب آن ارباب سعودی برنخواهد داشت.

او می گوید: "از حقم نمی گذرم همانطور که در عربستان در برابر عذاب و شکنجه آنها صبر کردم اینجا هم صبر می کنم و او را به هر ترتیبی که شده به خاطر تمام عذابی که به من داد پای میز محاکمه می کشانم."

یا تسلیم هوس های اربابان سعودی یا زندان
لمیاء می افزاید: "در برابر موضوع قراردادهای کاری خدمتکاران زن زیر 25 سال در عربستان سکوت نمی کنم. من در آنجا زندگی کرده ام و اکنون حقیقت را به زنانی که می خواهند برای کار به آنجا بروند می گویم. در آنجا خبری از قراردادهای کاری نیست. آنجا مسئولین و مقامات را دور می زنند. به محض اینکه وارد فرودگاه آنجا می شوید تمام مؤلفه های هویتی خود را از دست می دهید. و مجبور می شوید یا تسلیم هوس های آنها شوید یا به زندان بروید."

درخواست بازگرداندن زنان مغربی زندانی در عربستان
لمیاء می گوید: "اگر وساطت پادشاه مغرب نبود نمی توانستم برگردم من از ایشان خواهش می کنم برای برگرداندن بقیه زنان مغربی که در زندان های سعودی عذاب می کشند، کاری کند.. من از ملت مغرب تشکر می کنم که از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و لطف آنان مرا به کشورم برگرداند.. من از کاربران فیسبوک و رسانه های مغرب هم تشکر می کنم و از آنها می خواهم به تلاش خود و اعمال فشار برای برگرداندن بقیه زنان مغربی اسیر در زندانهای سعودی ادامه دهند."
لمیاء در پایان گفتگوی خود با هسپرس از مردم و رسانه های کشورش خواست که به تلاش و فشارهای خود برای بازگرداندن زنان اسیر در زندان های متعدد شهرهای عربستان چون جده و ریاض ادامه دهند.

208 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها