چرا هنگام خواب، باید تلفن همراه را از خود دور کنید؟!

چرا هنگام خواب، باید تلفن همراه را از خود دور کنید؟!
سه شنبه 6 مهر 1395 - 17:42

بسیاری از افراد عادت کرده‌اند که تلفن همراهشان را هنگام خواب درکنار خود قرار دهند، و برای این کار دلایلی از جمله استفاده از زنگ هشدار موبایل و سرزدن به شبکه های اجتماعی دارند، اما شاید خیلی ها ندانند که این کار بسیار خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت وطن، "آن ماری چانگ" متخصص اعصاب واختلال درخواب در باره این خطرات می گوید: کسانی که قبل از خواب از طریق سیستم های الکترونیکی مانند موبایل یا رایانه کتاب یا مقاله می خوانند، به راحتی به خواب نمی روند. خواندن کتاب یا مقاله به روش های یاد شده به کاهش ترشح ملاتونین در بدن فرد منجر می شود و درنتیجه باعث می شود که انسان زمان بیشتری را درخواب به سرببرد و نتواند زود از خواب بیدار شود.
وی خطر دوم را اینگونه توضیح می دهد که خوابیدن در کنار تلفن همراه فقط به اختلال درخواب منجر نمی شود.

به گفته چانگ، خواندن کتاب و مقاله از طریق موبایل موجب می شود که فرد صبح روز بعد نشاط و شادابی کافی را نداشته باشد، و درنتیجه به دلیل نداشتن استراحت و خواب کافی، فرد صبح روز بعد موقع بیدار شدن از خواب احساس کسالت و خواب آلودگی دارد.
خطر دیگر این است که تلفن همراه میکروب ها و آلودگی های زیادی را با خود به همراه دارد؛ از این رو، بهتر است هرازچند گاهی تلفن همراه خود را با یک دستمال مرطوب به الکل تمیز کنید.
یک نوع بیماری به نام نوموفوبیا یعنی ترس از جدایی از موبایل یا در دسترس نبودن تلفن همراه وجود دارد.
برای دوری از این بیماری، می توانید حداقل روزی یک بار برای مدتی تلفن همراه خود را خاموش کنید و به فاصله دست کم 15 فوت از تلفن همراه بخوابید. چون زندگی بدون تلفن همراه غیرممکن نیست.
آیا دقت کرده اید که بعد از چند ساعت صحبت با موبایل دچار سردرد می شوید، علت چیست؟ دلیل این سردرد این است که وجود تلفن همراه درکنار شما، باعث می شود که احساس تنهایی نکنید، و در نتیجه شروع به تماس با دوستان و گفت و گو با آنان می کنید و آن آرامشی را که باید قبل از خواب داشته باشید، از دست می دهید، و به همین دلیل، دچار سردرد می شوید و احساس خستگی می کنید.
خستگی چشم از دیگر مشکلاتی است که به دلیل استفاده مستمر از تلفن همراه به وجود می آید، چشمان انسان نیاز به استراحت دارند و نگاه کردن به صفحه تلفن همراه به مدت طولانی موجب خستگی چشم و خشکی و قرمزی آن و سرگیجه می شود.
خطر قرار گرفتن درمعرض اشعه تلفن همراه نیز یکی از مهم ترین دلایل توصیه به افراد برای دوری از تلفن همراه هنگام خواب است.
نتیجه پژوهشی که دانشگاه بایلور آمریکا انجام داده است، نشان می دهد که افرادی که صفحه های خود را در شبکه های اجتماعی چک می کنند، به علت مقایسه وضعیت خود با وضعیت دیگران قبل از خواب، خلق و خویشان تغییر می کند و درنتیجه احساس نومیدی و افسردگی می کنند.

215

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها