گزینه های عربستان در برابر جاستا؛ یکی تلخ ‌تر از دیگری

گزینه های عربستان در برابر جاستا؛ یکی تلخ ‌تر از دیگری
سه شنبه 13 مهر 1395 - 12:36

روزنامۀ آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که با وجود تصویب قانون عدالت علیه حامیان تروریسم (جاستا) پیش بینی می شود که عربستان سعودی از اعمال هرگونه تغییر ناگهانی در سیاست سرمایه گذاری خود در آمریکا ناتوان باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، وال استریت ژورنال نوشت قانون جاستا احتمالا زمینه را برای بلوکه کردن دارایی ها و سرمایه های عربستان در آمریکا فراهم خواهد کرد. در چنین شرایطی، با توجه به افزایش تیرگی روابط این دو متحد عربی و غربی، شاید سعودی ها دارایی ها خود را بفروشند یا به دیگری واگذار کنند. همچنان که احتمال دارد  وابستگی ریال سعودی به دلار را برای رهاندن خود از نوسانات سیاست پولی آمریکا مورد بازنگری قرار دهند.

وال استریت ژورنال افزود اگر عربستان در رابطۀ پولی خود با آمریکا بازنگری کند، خطرات بزرگی پیش خواهد آمد؛ زیرا این امر تأثیر خود را در ارزش سرمایه های عربستان خواهد گذاشت. خطراتِ ناشی از بی ثباتی ارز خصوصاً افزایش نرخ واردات نیز بیشتر خواهد شد.

این روزنامۀ آمریکایی تصویب قانون جاستا را عاملی برای تیره شدن روابط آمریکا و عربستان دانست و نوشت به احتمال قوی عربستان پس از تصویب قانون جاستا در بخشی از روابط خود با آمریکا بازنگری خواهد کرد. برای مثال، شاید عربستان در وابستگی ریال خود به دلار بازنگری کند. حتی ممکن است این وابستگی را قطع کند. همچنان که ممکن است در موضوع ثبت شرکت آرامکو در بازار بورس آمریکا بازنگری نماید تا دارایی های خود را از هر گونه پیگرد قضایی مصون نگه دارد. تصمیم عربستان در سال میلادی کنونی برای فروش اسناد مالی چندین میلیارد دلاری خود به سرمایه گذاران بین المللی شاید یکی از تأثیرات کنونی تصویب قانون جاستا باشد. مساله دیگر اینکه وام گرفتن نیز برای عربستان به یک مشکل تبدیل شده است؛ زیرا وام دهندگان می ترسند که دادگاه های آمریکا حکمی برای بلوکه کردن دارایی های عربستان صادر کنند. 


214
 

پربیننده ترین خبرها