ديده بان حقوق بشر:

آمريكا شریک جنايت سعوديها در یمن

آمريكا شریک جنايت سعوديها در یمن
پنج‌شنبه 22 مهر 1395 - 11:19

سازمان ديده بان حقوق بشر دولت آمريكا را شريك جرم رژيم سعودی در كشتار ملت يمن دانست و از واشنگتن خواست تا از بهانه تراشی درقبال اين زمينه دست بردارد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، بريانكا موتابرثي پژوهشگر بخش فوريت هاي سازمان ديده بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است: با وجود اينكه يك مسئول بلندپايه آمريكايی گفته است كه اين كشور به رژيم سعودی چك سفيد امضا در خصوص اقداماتش در چارچوب جنگ عليه يمن نداده است؛ اما حمله نظامی ارتش سعودی به يمن با حمايت آمريكا ادامه دارد.

وی افزود: اين حمايت از طريق سوخت رسانی هوايی به هواپيماهای ائتلاف تحت فرماندهی سعودی عليه يمن، كمك به سعوديها برای تعيين اهداف خودشان در داخل خاك يمن و عدم انتقاد از عربستان و هم پيمانانش در بمباران مكرر و غيرقانوني غيرنظاميان و ارتكاب - به نظر- جنايت های جنگی است.

اين پژوهشگر گفت: اين حمايت، آمريكا را به طرفی در اين جنگ و چه بسا مسئول حملات غيرقانوني تبديل مي كند.

وي با اشاره به اين سخن مقام های آمريكايی در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست كه "اشتباهات ناشي از (سطح) توانمندي يا تخصص و نه سوء نيت" باعث حملات مكرر ائتلاف تحت فرماندهي سعودي به تاسيسات غيرنظامي در يمن مي شود؛ اين پرسش را مطرح كرد كه چطور آنها از اين امر اطلاع دارند؛ در صورتي كه هيچ گونه تحقيقات جدي درباره اين حملات غيرقانوني صورت نگرفته است. علاوه بر اين؛ خواه اينكه سعوديها با سوء نيت رفتار مي كنند يا تخصص و آموزش كافي در تعيين اهداف ندارند؛ اما ملاك نمي شود كه دولت سعودي مسئول نباشد و از سعوديها سلب مسئوليت نمي كند.

اين پژوهشگر تصريح كرد: اين گفته مسئولان آمريكايي كه مي گويند سعوديها فقط مهارت كافي در تعيين اهداف در داخل خاك يمن را ندارند؛ با عقل و منطق نمي خواند زيرا حملات ائتلاف تحت فرماندهي سعوديها با استفاده از سلاح هاي هدايت شونده دقيق به طور مكرر تاسيسات غيرنظامي نظير كارخانه هاي داروسازي، خودروهاي ذخيره مواد غذايي و بيمارستانها را هدف قرار داده است و اين درحالي است كه بيمارستانها از قبل مشخص شده اند و حتي سازمان پزشكان بدون مرز جديدترين اطلاعات مربوط به بيمارستانها در يمن را ارايه كرده است. همچنين در اين حملات به طور مكرر بازارهاي يمن در روز روشن با حضور شمار زيادي از غيرنظامي هدف قرار گرفته اند.

وي افزود: به طور قطع، مسئولان آمريكايي به جاي بهانه تراشي و وقت كشي در پاسخگويي به سوالات درباره نقش اين كشور در جنگ عليه يمن و چگونگي استفاده از سلاح هاي آمريكايي در آن؛ مجبور خواهند شد كه پاسخ هاي بهتري درباره اقدامات رژيم سعودي عليه بدهند.

اين پژوهشگر تاكيد كرد: كمك به هم پيمان قديمي باعث سلب مسئوليت درقبال كشته شدن بيش از چهار هزار غيرنظامي يا ارسال ميلياردها دلار سلاح كه چه بسا در موارد نقض (قوانين جنگ و حقوق بشر) در سال آينده بكارگرفته شود؛ نمي شود.

6-9

پربیننده ترین خبرها