ماموریت کارتر در عراق چیست؟

ماموریت کارتر در عراق چیست؟
شنبه 1 آبان 1395 - 18:57

وزیر دفاع آمریکا بعد از دیدار و گفت وگو با رئیس جمهوری ترکیه، در سفری غیر منتظره برای دیدار با نخست وزیر عراق وارد بغداد شد.

به گزارش پایگاه خبری العام، هرچند که به گفته آمریکایی ها هدف رسمی سفر اشتون کارتربه منطقه ارزیابی پیشروی نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل است اما، گزارش های خبری حکایت از آن دارد که ماموریت اصلی کارتر در این سفر تلاش برای نزدیک کردن مواضع بغداد و آنکارا و میانجی‌گری میان آنها برای توافق درباره مشارکت ترکیه در عملیات موصل است.

این درحالی است که "راشاتودی" در گزارشی نوشت: شواهد و قرائن بیانگر آن است که تلاش‌های دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا برای میانجی‌گری میان آنکارا و بغداد بی نتیجه است زیرا حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق روز شنبه بعد از دیدار با کارتر، مخالفت خود را با پیشنهاد کمک ترکیه در جنگ آزادسازی موصل، اعلام کرد.

العبادی تاکید کرد: هرچند که خوب می داند ترک ها خواهان مشارکت در عملیات آزادسازی موصل هستند؛ اما وی از آنها تشکر می کند و عراقی‌ها این مساله را مدنظر قرار می دهند و در صورت لزوم از ترکیه و دیگر کشورهای منطقه، کمک درخواست خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در سفر به آنکارا اعلام کرد که مقام های ترکیه و عراق در خصوص مشارکت نیروهای ترک در عملیات آزادسازی موصل به توافق رسیده اند؛ خبری که اندکی بعد برخی منابع در دولت عراق در گفت وگویی تلویزیونی آن را تکذیب و تاکید کردند که توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

شهر موصل مهم‌ترین مکان استقرار تروریست های داعش در عراق است و ابوبکر البغدادی سرکرده داعش نیز تشکیل "دولت خلافت" را سال 2014 از این شهر اعلام کرد.

خاطرنشان می شود که اشتون کارتر در پی تشدید تنش های اخیر میان بغداد و آنکارا بر سر پافشاری ترکیه بر باقی ماندن در خاک عراق و خودداری از بیرون راندن نظامیان خود از خاک عراق، برای میانجی‌گری دست به تلاش های دیپلماتیک زده است.

213-9

پربیننده ترین خبرها