چاقی و آسیب به مغز

چاقی و آسیب به مغز
سه شنبه 4 آبان 1395 - 09:59

هرچه شاخص توده بدنی بالاتر باشد، التهاب نیز افزایش می یابد. پژوهش های پیشین نشان داده اند که التهاب، به ویژه در مغز، می تواند تاثیر منفی بر عملکرد مغز و شناخت داشته باشد.

افرادی که اضافه وزن دارند یا به چاقی مبتلا هستند احتمال بیشتری دارد از مشکلات شناختی رنج ببرند و با خطر افزایش یافته ابتلا به زوال عقل در آینده مواجه هستند. ما می دانیم که چاقی می تواند به چندین مشکل سلامت مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، و سرطان منجر شود. اگرچه زوال شناختی بخشی عادی از روند افزایش سن محسوب می شود، اما مشخص شده است چاقی می تواند این مشکل را تشدید کند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایت لایو"، پژوهش جدید دانشگاه آریزونا نشان داده است که دارا بودن یک شاخص توده بدنی (BMI) بالا می تواند به زوال مغزی منجر شود. اضافه وزن می تواند التهاب در مغز را موجب شود که این اندام را از کارایی همیشگی خود دور می کند.

به گفته کایل بوراسا، پژوهشگر ارشد این مطالعه، هرچه شاخص توده بدنی بالاتر باشد، التهاب نیز افزایش می یابد. پژوهش های پیشین نشان داده اند که التهاب، به ویژه در مغز، می تواند تاثیر منفی بر عملکرد مغز و شناخت داشته باشد.

این مطالعه شامل دو نمونه جداگانه از مردم بوده است. پژوهشگران در مجموع حدود 21 هزار و 500 نفر را مورد آزمایش قرار داده و به مقایسه شاخص توده بدنی، التهاب و شناخت شرکت کنندگان اقدام کردند. هر دو گروه ارتباط قوی بین شاخص توده بدنی بالا و کاهش عملکرد مغز را نشان داده اند.

اختلال شناختی خفیف می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد مبتلا داشته باشد و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

به رغم یافته های جدید، پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند نتایج کسب شده نمی توانند به طور قطع علیت را ثابت کنند. در شرایطی که ارتباط بین شاخص توده بدنی بالا و زوال شناختی مشاهده شده است اما شواهد بیشتر برای تایید این ارتباط نیاز است.
 

منبع : عصر ایران

پربیننده ترین خبرها