همکاری امنیتی عربستان و چین

همکاری امنیتی عربستان و چین
پنج‌شنبه 6 آبان 1395 - 14:35

نیروهای ویژه از چین و عربستان اولین تمرین مشترک خود در زمینه مبارزه با تروریسم را برگزار کردند. این اقدام تازه ترین تلاش پکن برای تقویت همکاری های امنیتی با کشورهای خاورمیانه به شمار می رود.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، این تمرین در شهر چونگ چینگ واقع در جنوب غرب چین از 10 اکتبر به مدت دو هفته ادامه انجام خواهد شد و در آن از هر کشور 25 نفر شرکت خواهند داشت.
این تمرین ها بر کسب مهارت ها و شیوه های جنگی مبارزه با تروریسم و تهدیدهای امنیتی غیرکلاسیک تمرکز یافته و نیروهای سعودی درخلال آن آموزش های متعددی از چینی ها فرا می گیرند.
آموزش های نظامی یاد شده پس از سفر شی جین بینگ رئیس جمهوری چین به عربستان در اوایل سال جاری میلادی شکل می گیرد که طی آن بینگ در خصوص افزایش همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریسم تعهد سپرد.
دولت چین همچنین سعی دارد در سایه افزایش تهدیدات تروریستی علیه شرکت ها و شهروندان خود، مشارکت دیپلماتیک خود در مناطق ناآرام را تقویت کند.
به گفته تحلیل گران، مقام های چین همواره نسبت به سرایت ناآرامی های افغانستان به منطقه شین جیانگ محل زندگی مسلمانان ایگور واقع در غرب چین احساس نگرانی می کنند. صدها نفر طی چند سال گذشته در ناآرامی های این منطقه جان خود را از دست داده اند. پکن تندروهای جدایی طلب را عامل این ناآرامی ها معرفی می کند.
چین برای رویارویی با تهدیدهای یاد شده در اوت گذشته با کشورهای همسایه خود یعنی پاکستان، افغانستان و تاجیکستان ائتلاف مبارزه با تروریسم تشکیل داد.
شایان ذکر است که تمامی این کشورها با شین جیانگ هم مرز هستند.
تاکنون صدها نفر از ناآرامی های ایگور فرار کرده و به طور محرمانه از جنوب شرق آسیا به ترکیه سفر رفته اند.
چین می گوید برخی از افراد یاد شده در نهایت به تندروها در عراق و سوریه ملحق شده اند.

209-9
 

پربیننده ترین خبرها