زن قدرتمند ترکیه ای ممنوع الخروج شد

زن قدرتمند ترکیه ای ممنوع الخروج شد
يکشنبه 9 آبان 1395 - 06:42

العالم- دستگاه قضائی ترکیه رئیس مشارکتی حزب چپ گرای دموکراتیک خلق ها را به اتهام همکاری با یک سازمان تروریستی ممنوع السفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد که خانم " فیگن یوکسکداغ " که به طور مشترک با " صلاح الدین دمیرتاش " ریاست حزب دموکراتیک خلق ها را برعهده دارد، متهم به تبلیغات تروریستی و وابستگی به سازمان تروریستی مسلح است لذا به دلیل وجود نگرانی از تلاش برای فرار، اجازه خروج از ترکیه را ندارد.
تمام مناصب در حزب دموکراتیک خلق‌ها به طور مساوی میان مردان و زنان تقسیم شده‌‌اند اما با این‌ حال، یوکسکداغ به‌عنوان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها از بانفوذترین افراد این حزب به شمار می اید.
دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق ها را به حمایت معنوی و مادی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که آنکارا آن را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده، متهم می کند.
حزب دموکراتیک خلق ها با صدور بیانیه ای اقدام مقام های قضائی ترکیه علیه رئیس این حزب را محکوم کرد و از تلاش برای درخواست تجدید نظر در این زمینه خبرداد. 
این اقدام به تشدید تنش دامن زده و انتظار می رود کردهای حامی حزب دموکراتیک خلق ها در اعتراض به ممنوع الخروج شدن خانم یوکسکداغ روز یکشنبه در مناطق مختلف بخصوص در استانبول، دیاربکر و سایر شهرهای جنوب شرق ترکیه که اکثریت جمعیت آنها را کردها تشکیل میدهند ، دست به تجمع و تظاهرات بزنند.
دامنه بازداشت ها درترکیه طی هفته های گذشته در جنوب شرق این کشور به اتهام دست داشتن افراد در فعالیت های تروریستی یا حمایت از حزب کارگران کردستان افزایش یافته است.
ساعاتی پس از ممنوعیت خانم یوکسک داغ برای خروج از ترکیه مقام های این کشور برخی سایت ها و روزنامه ها و خبرگزاری های وابسته به کردها را تعطیل کردند.
مقام های امنیتی ترکیه چهارشنبه هفته گذشته هم اعلام کردند که خانم "گولتن کیشاناک" عضو حزب دموکراتیک خلق ها و شهردار دیاربکر بزرگترین شهر جنوب شرق ترکیه که اکثریت ساکنان آن را کردها تشکیل می دهند، روز سه شنبه درارتباط با فعالیت های تروریستی بازداشت شده است.
پس از بازداشت خانم کیشاناک شهر دیاربکر شاهد درگیر های خشونت آمیزی میان پلیس ترکیه و تظاهرکنندگان معترض به بازداشت شهردار این شهر بود.
دولت آنکارا حزب دمکراتیک خلق ها را که با 59 کرسی، سومین حزب در پارلمان ترکیه است به همکاری و همدستی با پ.ک.ک متهم کرده و پیشتر نیز 24 شهرداری که با آرای هواداران این حزب در مناطق کردنشین ترکیه انتخاب شده بودند، برکنار و شمار زیادی از این افراد را دستگیر کرده است.
درهمین حال خبرگزاری آناتولی گزارش کرد که روز شنبه سه سرباز ارتش ترکیه در حمله حزب کارگران کردستان در ولایت هکاری در جنوب شرق ترکیه کشته و دو پلیس هم حمله موشکی به یک مرکز پلیس در دیار بکر مجروح شدند.
ارتش ترکیه اعلام کرد که در پاسخ به این حملات مواضع حزب کارگران کردستان را درشمال عراق بمباران کرده که در آن 10 نفر از تروریست ها کشته شدند.

9

پربیننده ترین خبرها