میانجی‌گری یک کشور عربی میان ریاض و قاهره

میانجی‌گری یک کشور عربی میان ریاض و قاهره
دوشنبه 10 آبان 1395 - 03:38

یک کشور عربی در خلیج فارس، درصدد میانجی‌گری میان قاهره و ریاض و شکستن یخ روابط میان این دو کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابعی در ریاست جمهوری مصر درگفت وگو با "الاخبار"  تاکید کردند که دولت امارات درصدد میانجی گری میان قاهره و ریاض و تلاش برای بهبود روابط میان این دو کشور است و این میانجی گری از حدود دوهفته پیش یعنی هم زمان با سفر مشاور سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، شاه سعودی، به قاهره و موفق نشدن وی درمهار بحران آغاز شده است.

این منابع افزودند: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر از طریق میانجی اماراتی نامه ای برای ریاض ارسال کرده و درآن نوشته دراولین فرصت در صدد استقلال مالی مصر و بی نیازی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخواهد آمد.

به گفته این منابع، هیات میانجی اماراتی به ریاست شیخ محمد بن زاید هم چنین در صدد مهار خشم مصر از نزدیکی کشورهای عربی خلیج فارس به آنکاراست.

این منابع معنقدند، باوجود این که بن زاید به السیسی تاکید کرده که این نزدیکی دارای اهداف سیاسی بوده و تلاشهایی برای برقراری صلح میان قاهره و آنکارا در حال انجام است، اما رئیس جمهوری مصر از تغییر تدریجی مواضع ریاض از زمان فوت ملک عبدالله، شاه پیشین عربستان، ابراز تعجب کرده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان وزارت خارجه مصر، همتایان سعودی خود را به خاطر افشا کردن اطلاعات درباره  بحران روابط و مخالفت با استثنا قرار دادن کارگران و زائران مصری در زمینه افزایش پرداخت مالیاتها که عربستان برای افزایش منابع مالی خود تعیین کرده، سرزنش کردند.
 
217 ـ 211

پربیننده ترین خبرها