مخالفت مجلس مشورتی عربستان با رانندگی زنان

مخالفت مجلس مشورتی عربستان با رانندگی زنان
پنج‌شنبه 13 آبان 1395 - 11:07

العالم- مجلس مشورتی عربستان سعودی با طرح پیشنهادی دربارۀ بررسی موضوع رانندگی زنان در این کشور مخالفت کرد

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از اعضای این نهاد مشورتی چهارشنبه گفت این پیشنهاد در نشست این هفته مطرح شده بود اما با حمایت کافی اعضای این شورا مواجه نشد.

عربستان سعودی محدودیت های گسترده ای را علیه زنان به ویژه از نظر پوشش و تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی تحمیل کرده، بطوریکه تنها کشوری در جهان به شمار می آید که رانندگی زنان در آن ممنوع است.

این عضو مجلس شورای عربستان که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: یکی از اعضا در مجلس مشورتی این هفته پیشنهاد رسیدگی به موضوع رانندگی زنان را مطرح کرده بود.
در این شورا 150 نفر از جمله 30 زن عضویت دارند؛ این شورا از اختیارات قانون‌گذاری برخوردار نیست اما کابینۀ عربستان پیشنهادهای غیرالزام‌آور آن را مد نظر قرار می‌دهد.

فعالان می گویند رانندگی زنان منافی قانون نیست اما این ممنوعیت با هنجارها و سنت و عرف در این کشور مرتبط است.
ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی، برخی از محدودیت های تحمیلی علیه زنان را کاهش داد و به همین منظور 30 زن را در مجلس مشورتی این کشور منصوب کرد و مجوز شرکت زنان را در انتخابات شورای شهر صادر کرد.
در ماه دسامبر، زنان عربستانی برای نخستین بار در انتخابات شهرداری ها کاندید شدند و حدود 20 نفر موفق به کسب رای از مجموع 2106 کرسی انتخابات شدند.

محمد بن سلمان، فرزند پادشاه کنونی و جانشین ولیعهد عربستان در ماه آوریل "چشم انداز عربستان تا2030 " را اعلام کرد. بر این اساس طرح ریاضت اقتصادی به هدف تنوع بخشیدن به منابع درآمدی در پرتو کاهش قیمت نفت درنظرگرفته شده است. همچنین در "برنامه تحول ملی" افزایش مشارکت زنان در بازار کار از 23 درصد در حال حاضر به 28 درصد تا سال 2020 پیش بینی شده است.

محمد بن سلمان در پاسخ به یک سوال که آیا مشارکت زنان در بازار کار می تواند به رفع ممنوعیت رانندگی زنان منجر شود، گفت: جامعه عربستان هنوز هم پذیرای این ایده نیست، و او نمی تواند موضوعی را به جامعه تحمیل کند که خوشایند آن نیست.
رانندگی زنان در عربستان دغدغه افکار عمومی جامعه این کشور است و با وجود اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره ای به ممنوعیت رانندگی زنان نکرده است، اما گواهینامه فقط برای مردان صادر می شود.

زنان در عربستان از کمترین حقوق خود به عنوان یک شهروند عادی برخوردار نیستند.

پربیننده ترین خبرها