چرا اولین دیدار ترامپ بایک مقام خارجی جنجال سازشد؟

چرا اولین دیدار ترامپ بایک مقام خارجی جنجال سازشد؟
شنبه 29 آبان 1395 - 17:59

العالم- انتشارتصاویر رسمی اولین نشست ترامپ با یک مقام ارشد خارجی موجی از انتقادات را در پی داشت.

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، به نظر می رسد مرحله انتقالی دونالد ترامپ پس از انتخابش به عنوان رییس جمهوری آمریکا، به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده و پرسش های زیادی پیرامون برخورد منافع و بی تجربگی حلقه تنگ پیرامون ترامپ و به ویژه حضور اعضای خانواده وی هنگام دیدار با مقام های خارجی مطرح کرده است.
تصاویر منتشر شده از حضور ایوانکا، دختر ترامپ، در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن حکایت دارد که همراه با همسر تاجرش به نام گارید کوشنر با چهره ای خندان در دیدار هیات آبه در برج ترامپ حضور دارند.
مت اورتگا از تیم تبلیغات انتخاباتی هیلاری کلینتون در صفحه اش در توییتر نوشت: برخورد منافع، کمترین اصطلاحی است که می توان در باره واقعیت فعلی آمریکا گفت. 
ترامپ میلیاردر گفته ایوانکا و دونالد جونیور واریک هرگز پست های رسمی در کابینه اش نخواهند داشت؛ اما از هنگام انتخابش در هشتم نوامبر رفتارش به گونه ای بوده که مردم آمریکا به این نتیجه رسیده اند فرزندان ترامپ در کنار وی به ایفای نقشی مهم خواهند پرداخت.   
نقش محوری کوشنر به عنوان تاجر و داماد ترامپ در زمینه تشکیل کابینه جمهوری خواه پرسش های زیادی ایجاد کرده به ویژه پس از گزارش های منتشره در این هفته درباره این که وی زمام این روند را در اختیار دارد.  
این گزارش ها که البته ترامپ آن را تکذیب کرده حاکی است که درخواست شده به کوشنر اجازه آگاهی یافتن از اطلاعات سری و شرکت در گزارش های روزمره سری برای رییس جمهوری داده شود.    
روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از منابعی که به نامشان اشاره نکرد، نوشت: کوشنر با وکیل خود درباره امکان شرکتش در کابینه پدر همسرش بدون این که قانون ممنوعیت به کارگیری نزدیکان را نقض کند، تماس گرفته است.  
اختلاط میان سیاست و خانواده موضوع ساده ای در آمریکا نیست، قانون سال 1967 آمریکا پس از آن تصویب شد که جان اف کندی رییس جمهوری وقت آمریکا که هنوز سمت رییس جمهوری جدید منتخب را داشت برادرش باب را به عنوان دادستان آمریکا برگزید.
این قانون به کار گیری نزدیکان سببی یا دامادهای رییس جمهوری در مناصب مختلف در نهادهای فدرالی را ممنوع می داند اما درباره منصب مشاورین کاخ سفید شفاف نیست.

برخورد منافع
سام آبرامز پروفسور علوم سیاسی دانشگاه ساره لورنس نیویورک می گوید، تبدیل نهاد ریاست جمهوری آمریکا به موضوعی خانوادگی مساله جدیدی نیست. 
همسران و فرزندان روسای جمهور آمریکا از روزولت تا کندی، بوش و کلینتون عمدتا نقشی مهم حتی غیر رسمی ایفا کرده اند بدون آنکه پرسشی درباره به کار گیری نزدیکان آنان مطرح شود.    
دانیل دی سالفو کارشناس دانشگاه سیت کولدج نیویورک گفت: رییس جمهوری جدید رفتاری داشته که سوال هایی درباره نحوه فعالیت های ترامپ، میزان ثروت و تعداد فرزندانش مطرح نموده که در فعالیتهای وی سهیمند.   
البته ترامپ می گوید فرزندانش و دیگر اعضای گروه انتقالی وی هرگز نقش رسمی در کابینه اش ایفا نخواهند کرد اما در تلاش برای برنامه ریزی به منظور ادامه حضور آنان در مدیریت فعالیت هایش است که به نظر کارشناسان باعث افزایش امکان برخورد منافع خواهد شد.   
چیزی نمانده بود که ایوانکا ترامپ در اولین ظهورش در کنار رییس جمهوری جدید که مصاحبه مطبوعاتی داشت باعث رسوایی شود چون عامل تبلیغ شرکتی شده بود که النگوی طلای 10 هزار دلاری اش را از آن خریده بود و در این مصاحبه با خود داشت و بسیاری این صحنه را دیدند. 
آبرامز معتقد است، ترامپ مرتکب اشتباه شد که قبل از آن که به طور رسمی کارش را آغاز کرده و تیمش را انتخاب کند به خانواده اش اجازه داده با این مقیاس در انظار عمومی ظاهر شوند.
وی افزود: طبیعی است که خانواده ترامپ در چنین موقعیتی شرکت داشته باشند اما تکیه مستقیم و گسترده به اعضای خانواده، برای بسیاری از مردم عامل آزردگی است.
کارشناسان نسبت به این مساله ابراز نگرانی می کنند که ترامپ قبل از ملاقات با نخست وزیر ژاپن که از نزدیک ترین هم پیمانان واشنگتن است، با وزارت امور خارجه درباره حضور ایوانکا و کوشنر در این ملاقات، مشورت نکرد.

206-211-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها