اردوغان؛ عضویت در "شانگهای" به‌جای اتحادیه اروپا!

اردوغان؛ عضویت در
يکشنبه 30 آبان 1395 - 18:53

رئیس جمهور ترکیه در تغییر موضعی آشکار، تصریح کرد که این کشور نباید روی پیوستن به اتحادیه اروپا تمرکز کند و می‌تواند به جای آن به کشورهایی مثل روسیه و چین در سازمان همکاری‌های شانگهای بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال بروز تنش جدی در روابط این کشور با اتحادیه اروپا و تهدیدهای برخی مقامات اروپایی در تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه، دوباره موضوع پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده است.

اردوغان این مطلب را در راه بازگشت از سفر دوره ای خود به پاکستان و ازبکستان، در داخل هواپیما و در گفت وگو با خبرنگاران و روزنامه نگاران همراه خود مطرح کرد.

وی با یادآوری اینکه موضوع پیوستن کشورش به شانگهای را به رئیس جمهوری روسیه مطرح کرده، افزود: پوتین گفته است این موضوع را در درست بررسی قرار داریم.

اردوغان با انتقاد از بدقولی و عمل نکردن اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال ترکیه، گفت: تا پایان سال جاری میلادی منتظر می مانیم؛ اگر نشد، این پرونده را می بندیم.

ترکیه از سال 2005 میلادی به طور رسمی مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را آغاز کرده، اما تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

سرکوب و دستگیری‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه در این کشور با انتقادات گسترده کشورهای اروپایی روبرو شده است. به گفته اروپایی‌ها، این اقدامات اردوغان احتمالا ناقض معیارهایی است که ترکیه باید برای پیوستن به این اتحادیه رعایت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها