دیده‎بان حقوق بشر: تخریب هزاران خانه مسلمانان در میانمار

دیده‎بان حقوق بشر: تخریب هزاران خانه مسلمانان در میانمار
دوشنبه 1 آذر 1395 - 17:55

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید تصاویر تازه ماهواره‌ای از ایالت راخین در میانمار (برمه سابق) نشان می‌دهد که طی هشت هفته اخیر بیش از ۱۲۰۰ خانه مسکونی در روستایی که ساکنان آن را اقلیت مسلمانان روهینگیا تشکیل می‌دهند، نابود شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، این سازمان همچنین تصاویری را منتشر کرده است که نشان می‎دهد تنها بین روزهای دهم تا هجدهم نوامبر ۸۲۰ ساختمان در این روستا نابود شده است
تدابیر امنیتی در شمال راخین از اوایل ماه اکتبر و پس از وقوع حمله‌ای غافلگیرانه به یکی از ایست‎های بازرسی تشدید شده‌ است. گفته می‌شود در جریان این حمله ۹ مامور پلیس کشته شدند.
دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را به انجام این حمله مسلحانه متهم کرده‌ و طبق گزارش‌های رسمی، جستجوی ارتش برای یافتن "عاملان این حمله" به کشته شدن و دستگیری ده‌ها نفر منجر شده است.
بی‎بی‌سی به طور مستقل نتوانسته است که وسعت نابودی روستاهای مسلمان نشین را تایید کند، زیرا دولت میانمار ورود خبرنگاران بین‎المللی به منطقه را ممنوع کرده است.
دولت میانمار می‎گوید مسلمانان روهینگیا خودشان خانه‎های خود را آتش می‌زنند تا توجه جهانیان را جلب کنند.
دیده‌بان حقوق بشر در روز ۱۳ نوامبر نیز تصاویر ماهواره‎ای از نابودی ۴۳۰ ساختمان در مجموع سه روستای مسلمان نشین را منتشر کرده بود.
اما زا هتای، سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش، این سازمان را متهم به "بزرگ‎نمایی" کرد.

 

تصاویر ماهواره‌ای از روستای وا پیک در منطقه مانگ‌دا در ۱۰ نوامبر

تصاویر ماهواره‌ای از همان منطقه در ۱۸ نوامبر - نقاط بنفش نشانگر ساختمان‎های تخریب شده است

 


ارتش میانمار دسترسی به مناطق حساس در استان راخین را ممنوع کرده اما نتوانسته جلوی انتشار عکس و تصاویر ویدیویی را بگیرد که در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیعی دست به دست شده‌اند.
علاوه بر آن شاهدان عینی از کشته شدن ده‎ها غیر نظامی به دست ماموران امنیتی این کشور گزارش کرده‎اند.
فعالان روهینگیا می‎گویند که بیش از ۱۰۰ نفر در جریان عملیات نیروهای امنتی کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.
سربازان ارتش میانمار به موارد زیادی از نقض حقوق بشر از جمله تجاوز، شکنجه و اعدام متهم شده‌اند که دولت کاملا رد کرده است.‎
مسلمانان روهینگیا شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند و اغلب با تبعیض رو به رو هستند.
مقام‌های سازمان ملل متحد بارها از وضعیت مسلمانان میانمار ابراز نگرانی کرده و خواهان اقدام فوری مقام‌های این کشور شده‌اند.
بسیاری از مردم میانمار، مسلمانان ساکن ایالت راخین را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌دانند.
خشونت‌های قومی میان بوداییان که اکثریت جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و اقلیت مسلمان روهینگیا صدها کشته بر جای گذاشته و هزاران نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها