همکاری عربستان با اتیوپی؛ هشداری برای مصر؟

همکاری عربستان با اتیوپی؛ هشداری برای مصر؟
سه شنبه 2 آذر 1395 - 20:18

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان روز دوشنبه از هایلی ماریام دیسالین نخست وزیر اتیوپی به گرمی استقبال؛ و درباره روابط دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن با وی بحث و تبادل نظر کرد.

العالم عربستان سعودی - مصر 

نخست وزیر اتیوپی روز یکشنبه وارد ریاض شد و مورد استقبال گرم قرار گرفت. مراسم استقبال از وی در پایگاه هوایی ملک سلمان توسط محمد بن نایف ولیعهد عربستان انجام گرفت.

استقبال گرم از هیأت اتیوپیایی در ریاض، سؤالاتی را درباره احتمال افزایش عربستان همکاری با اتیوپی و استفاده از موضوع آب رود نیل برای فشار آوردن بر مصر مطرح کرده است.

تنش میان مصر و اتیوپی اخیرا پس از دستگیری دو شهروند مصری در اتیوپی به اتهام جاسوسی بالا گرفته است؛ اما سامح شکری وزیر امور خارجه مصر که دو هفته پیش برای شرکت در نشست کشورهای همسایه لیبی از آدیس آبابا دیدار کرد، با رد نقش مصر در توطئه علیه اتیوپی، از دولت آن کشور خواست این دو مصری را آزاد نماید.

از سوی دیگر، اتیوپی، مصر را به حمایت از تظاهرات اعتراض آمیز اخیر در این کشور و خشونت های پس از آن متهم می کند.

روابط مصر و عربستان سعودی اخیرا به دلیل مواضع مستقل قاهره درباره تحولات منطقه، به ویژه بحران سوریه، به سردی گراییده و به نظر می رسد دولت عربستان با توسعه روابط با کشور اتیوپی درصدد تحت فشار قرار دادن قاهره است.

216

پربیننده ترین خبرها