از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا؛

مجوز فروش 106 ایرباس به ایران صادر شد

مجوز فروش 106 ایرباس به ایران صادر شد
چهارشنبه 3 آذر 1395 - 00:57

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران را صادر کرد.

العالم - ایران - آمریکا

شرکت هواپیمایی ایرباس در شهریورماه امسال نیز مجوز فروش ۱۷ فروند هواپیما به ایران را از وزارت خزانه‌داری دریافت کرده بود.
صدور این مجوز چند روز پس از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا است که بر اساس آن، دولت باراک اوباما موظف شده بود تا فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کند.
به نوشته رویترز، با وجودی که ایرباس یک شرکت فرانسوی است، اما به‌خاطر اینکه دست‌کم ۱۰ درصد تجهیزات این هواپیما ساخت آمریکاست، فروش این هواپیماها به ایران نیازمند مجوز واشنگتن است.
مجوز فروش این هواپیماها به ایران در پی توافق اتمی با ایران صادر شده است. توافقی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب و بیشتر جمهوری‌خواهان آمریکا با آن مخالفت هستند. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی، توافق اتمی با ایران را ملغی می‌کند.
دولت باراک اوباما تصریح کرده هرگونه مصوبه کنگره برای ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران را وتو می‌کند چراکه به گفته کاخ سفید موجب خدشه به توافق اتمی می‌شود.
در همین حال روز‌ سه‌شنبه جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت صدور این مجوز ربطی به انتخابات آمریکا ندارد و نباید آن را به مثابه «تلاش آخر» دولت اوباما تصور کرد. جان کربی گفت فروش این هواپیماها بخشی از توافق اتمی با ایران است.
ایرباس قرار بود ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعدا این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد. بوئینگ نیز از صادرات بیش از ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران خبر داده بود.
صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس به ایران از سوی وزرات خزانه‌داری آمریکا در همان روزی صورت می‌گیرد که رهبران مجلس نمایندگان آمریکا از باراک اوباما خواسته‌اند تا پیش از ترک کاخ سفید، اقدامات بیشتری که موجب تقویت توافق هسته‌ای ایران شود انجام ندهد.
مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که پشتیبانی مالی بانک‌های آمریکایی از فروش هواپیما به ایران را ممنوع می‌کند. دولت کنونی آمریکا گفته است که این طرح مخالف توافق هسته‌ای است و آن را وتو می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها